چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرتوی از شرق


آخرین پرتوخورشیدی كه بر سنگهای كلیسای مقدس بر فراز تپه ای مشرف به پاریس تابیده است. غروبی غمگین را برای عروس شهرهای جهان نوید می دهد. در پائین دست ولی شور زندگی جاریست. غوغایی عجیب از سر و صدای هزاران مرد و زن و كودكی كه به فعالیت مشغولند و هركدام به زبان دیگری غیر از فرانسوی مردم را به سوی خود فرامی خوانند. در پاریس، مارسی و حتی لیون فرانسوی نبودن دیگر چیز تازه ای نیست.
هزاران مهاجر مسلمان به مهد فرهنگ اروپا رنگ و بوی شرقی داده اند و خشم محافظه كاران و گروه های دست راستی را برافروخته اند. لندن، برلین و رم هم، سایه مهاجران را بر سنگفرشهای اروپایی خود حس كرده اند. دیگر هیچ كس تعجب نخواهد كرد اگر پلیسی در پاریس یا برلین در كنار زبان فرانسوی یا آلمانی با عابری به زبان عربی یا تركی صحبت كند. همین چند روز اخیر بود كه فرزند مهاجری مسلمان از شمال آفریقا هزاران فرانسوی را پس از یك بازی فوتبال به خیابانها كشاند در حالی كه همه نام او را فریاد می زدند.
اروپای قرن بیست و یكم اكنون در كنار مسایل دیگر با چالشی تازه نیز مواجه شده است. اروپا كه هرگز به عنوان سرزمینی مهاجرپذیر مطرح نبود، پس از جنگ جهانی دوم با موجی از مهاجرانی روبه رو شد كه آگاهانه برای بازسازی صدمات ناشی از جنگ فراخوانده شده بودند.
آنان هرگز قرار نبود برای همیشه بمانند ولی سیر تحولات روند دیگری را رقم زد. در آلمان هزاران كارگر ترك چرخ صنعت را به حركت درآوردند و فرانسه در تجلیل از مسلمانانی كه دوشادوش فرانسویان در هندوچین جنگیده بودند در را به روی فرزندان آنان گشود. امپراتوری رو به زوال بریتانیا نیز مجبور شد مهاجران مستعمرات خود را در بریتانیا بپذیرد. به قول یك سیاستمدار آلمانی «ما در اروپا نیروی كار می خواستیم ولی انسانهایی به اینجا آمدند كه فراتر از كاركردن نیازهای دیگری را نیز داشتند.»
چالش كنونی در اروپا ، در اثر عدم توجه در گذشته به مسایلی كه این مهاجران با خود به ارمغان آورده اند و همچنین عدم پذیرش آنان در محافل خودی هم اكنون به یكباره مسایل تازه ای رو در روی سیاستمداران اروپایی قرار داده است و كار به آنجا رسیده كه وزیر كشور فرانسه كه خود فرزند مهاجری از مجارستان است در برابر خارجیان ساكن فرانسه موضع گرفته است.
آخرین پرتو خورشید بر كلیسای مقدس همزمان با رساتر شدن صدای مؤذنی است كه مسلمانان را به سوی خود فرامی خواند. اروپای قرن بیست و یكم روزهای تازه ای را در پیش دارد. خورشید از مشرق زمین بر اروپا تابیده است.

دكترعباس لقمانی
loghmani@hamshahri.org
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید