جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

یک سال هزار سال نمی‌شود !


توجه عملی به فرزندان در دوران تحصیل آنها نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی شان دارد. در دوره ابتدایی معلمان روزانه با دانش آموزان درس دارند و در كنار آنها هستند. در دوره راهنمایی دانش آموزان یاد می گیرند به صورت مستقل مطالعه و تحقیق كنند. در این دوره باید به تقویت پایه درسی آنها بیشتر توجه كرد. در شروع دوره دبیرستان باید بیشتر مواظب شرایط روحی آنها بود. به خصوص اینكه از سال دوم و سوم دبیرستان اهمیت دارد كه مسئله كنكور مطرح می شود. در بررسی مشكلات داوطلبان كنكور، اولیاء آنها باید به موارد زیر توجه داشته باشند :
۱ـ حضور پدر و مادر در كنار دانش آموزان داوطلب كنكور اهمیت زیاد دارد. همانطور كه داوطلب در محیط شلوغ تمركز ندارد، در محیط بیش از حد خلوت نیز نمی تواند به خوبی مطالعه كند.
۲ـ مواظب باشید كه رفت و آمدهای خانوادگی مزاحم درس خواندن فرزند كنكوری شما نشود. اگر فرزندان بزرگتری دارید كه همراه همسر و بچه هایشان به منزل شما می آیند، طوری برنامه ریزی كنید كه به آرامش و اوقات مطالعه فرزند كنكوری شما لطمه نزند.
۳ـ حتی الامكان در ماه های قبل از كنكور از برگزاری میهمانیهای بزرگ خودداری كنید.
۴ـ در مراسم ازدواج و عزاداری (به خصوص اگر مربوط به فامیل درجه دوم داوطلب باشد) فرزندتان را به مسافرت نبرید. ممكن است سفر شما یكی دو روز بیشتر طول نكشد ولی وقت تلف شده داوطلب عمدتا بیشتر از آن خواهد بود. پیشنهاد می شود در اینگونه موارد یكی از اولیاء یا اقوام نزدیك در خانه نزد داوطلب بماند.
۵ـ از كارهایی نظیر بنایی و نقاشی، خانه تكانی سنگین و نقل مكان به خانه جدید قبل از كنكور اجتناب كنید.
۶ـ تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه و جبران عقب افتادگی درسی داوطلب كنكور است. در این ایام او را به سفر نبرید. راستی چه می شود اگر یك سال به خاطر او خودتان هم به مسافرت نوروزی نروید. تفریحات روزهای پنجشنبه و جمعه برای استراحت او كافی است.
۷ـ فكر فرزندان خود را با موضوعات خارج از مسائل درسی مانند (سفر به خارج ، ازدواج دخترها ، خرید سربازی) پر نكنید.
۸ـ از درگیریهای فامیلی بپرهیزید و افكار فرزندان خود را پریشان نكنید.
۹ـ در مدتی كه فرزندتان برای كنكور آماده می شود از جر و بحث با همسرتان اجتناب كنید.
۱۰- اگر در خانواده فرزند یا فرزندان كوچكتری دارید برنامه های تفریحی یا سایر امور رسیدگی به آنها را به گونه ای تنظیم كنید كه مشكلی برای فرزند كنكوری شما ایجاد نكند.

فرناز لیوارجانی – روانشناس و مشاور تحصیلی
منبع : سایت ایران کنکور


همچنین مشاهده کنید