جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نظر روزنامه نگار آمریکایی در باره نخوت و خودبینی تیم جورج بوش و دشواری های عراق (در این روز ۱ جولای)


« ترودی روبین » مفسر روزنامه فیلادلفیا اینكوایرر كه ظرف یك سال اخیر سه بار از عراق دیدن كرده در مقاله ای كه در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۴ در این روزنامه كه به نقل از آن در برخی روزنامه های دیگر آمریكا انتشار یافته بود نوشته است :
اشغال نظامی عراق طبق اعلامیه دولت پایان یافته و اینك زمان آن فرا رسیده است كه بررسی شود چرا در عراق كارها از مسیر خود خارج شد.
به نظر من بررسی باید از اینجا آغار شود كه چرا سازمانهای اطلاعاتی نتوانستند انفجارهای انتحاری كه همه برنامه ها را فلج كرده پیش بینی كنند و در یك سال اخیر منبع و منشا آنها را كشف و خنثی سازند. به پیش بینی من این عملیات در ماههای آینده شدت خواهد یافت تا بر نتیجه انتخابات دوم نوامبر( ۲۰۰۴ ) اثر بگذارد. می دانیم تا زمانی كه انفجارهای انتحاری ادامه داشته باشد نیروی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفری آمریكا نمی تواند از عراق خارج شود حتی اگر تا ابدیت باشد، و تا روزی كه عراقی ها در خیابانهای خود سرباز خارجی ببینند باور نخواهند كرد كه اشغال نظامی پایان یافته و حاكمیت دارند ، لذا خشم آنان فروكش نخواهد كرد.
از خیل پیمانكارهای كشورهای مختلف به دلیل نا امنی و ترس از ربوده شدن كاری ساخته نیست و از ۱۸ میلیارد بودجه نوسازی تنها سه و نیم میلیارد مصرف شده و آن هم در پیچ و خم های اداری حیف و میل گردیده و صحبت از سوء استفاده های مالی است.
«روبین» نوشته است كه ریشه مشكلات عراق نتیجه سیاست نخوت گرایانه ، تكبر آمیز و خود بینی های تیم جورج بوش در كاخ سفید است. در میان این تیم كسی حاضر نیست بپذیرد كه مقاومت و عصیان در عراق شدید است و شیرازه امور از هم پاشیده شده است.
این تیم( گروه بوش ) پیش از آغاز جنگ، به اخطارها و اندرز های ژنرالها ، مشاوران و حتی « سیا » درباره «اوضاع پس از جنگ» توجه نكرد و نتیجه این بی توجهی همین است كه امروز می بینیم. وولفویتز یكی از اعضای تیم، قبل از جنگ در جواب به سئوال خود من گفت كه عراق پس از جنگ اوضاعی شبیه آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم خواهد داشت. او نتوانست مجسم كند كه ملت در هم شكسته آلمان كه از هر سو در محاصره بود انتخابی جز قبول شرایط و استقرار نیروهای خارجی در كشورش را نداشت ولی عراقی ها چنین نیستند، در میان ملت عرب و در بین كشورهایی هستند كه با آنان دشمنی ندارند.
تیم كاخ سفید انتظار داشت كه احمد چلبی پس از ورود به عراق مورد استقبال قرار می گیرد و دمكراسی برقرار می كند.
موضوع دیگری كه به آن توجه نشد فرهنگ و روانشناسی اعراب است كه هیچ عرب مسلمانی حضور دراز مدت یك نیروی غربی را در منطقه تحمل نمی كند.
غارت بغداد پس از فرو پاشی دولت صدام باعث به وجود آمدن یك مافیای عراقی شد كه مزید بر علت شده است.
سازمانهای نظامی و انتظامی عراق را بدون داشتن منطق منحل كردند و چون نیاز به نیروی بیشتر پیدا شد ذخیره ها را در آمریكا احضار كردند و ....

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید