جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر داروهای استاتین در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر


تاثیر داروهای استاتین در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
براساس آخرین نظرات متخصصین درمان بیماری آلزایمر در مركز تحقیقات بیماری آلزایمر مستقر در واحد بهداشت مركز درمانی دانشگاه پیتسبورگ استاتین درمانی از روش های مختلفی امكان كاهش خطر این بیماری را برای افراد مبتلا فراهم می سازد. این بررسی ها در مقاله جدیدی در American Journal of Medicine با عنوان «استاتین درمانی: آزمون های بالینی، خطوط كلی و مسیرهای نوین» به چاپ رسیده است. بنابر مطالب این مقاله استاتین ها علاوه بر خاصیت كاهش سطوح كلسترول، احتمالاً در سركوب تولید یك پروتئین آمیلوئید نیز تاثیرگذار هستند كه تصور می رود در فرآیند بروز بیماری آلزایمر نقش آفرین است همچنین استاتین ها عمل گردش خون را بهبود بخشیده و التهاب را در بدن كاهش می دهند. لازم به توضیح نیست كه همه این خواص در كاهش خطر بیماری آلزایمر مثبت و اثرگذار هستند كه تصور می رود در فرآیند بروز بیماری آلزایمر نقش آفرین است.
شركت Nymox Pharmaceutical Corp حقوق استفاده از داروهای استاتین در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر در ایالات متحده و جهان را دارا است. این حقوق مالكیت موارد درمان بیماران در معرض آلزایمر ناشی از خطرات مرتبط با عوامل عروقی را نیز دربرمی گیرد.استاتین ها دسته ای از داروهای كاهش دهنده كلسترول هستند كه در تاریخ صنعت داروسازی جهان به مقام پرفروش ترین قرص های تجویز شده دست یافته اند. فروش جهانی این محصولات در سال ۲۰۰۴ میلادی تا ۲۶ میلیارد دلار برآورد شده است.
بیماری آلزایمر علت اصلی عدم تعادل رفتار و فراموشی در سنین كهولت بوده و تنها در ایالات متحده دامنگیر بیش از ۵/۴ میلیون نفر است.امكان بالقوه به كارگیری استاتین ها در درمان بیماری آلزایمر در مقالات و مراجع مختلفی ارزیابی و سنجیده شده است. در این میان توجه محققین بر مكانیسم های احتمالی عمل استاتین در ممانعت یا كاهش پیشرفت این بیماری بوده است.

www.nymox.com
محمدرضا جبلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید