سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد (در این روز ۲۶ ژوئن)


محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد (در این روز ۲۶ ژوئن)
بیست و پنجم ژوئن ‏۲۰۰۵ (چهارم تیر ماه) نتیجه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ایران ۱۳ ساعت پس از پایان رای گیری به این شرح اعلام شد:
محمود احمدی نژاد ۱۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۷۸۳ رای ( ۹۵/۶۱ درصد ) و اكبر هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) ده میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۱ رای(نزدیك به ۳۶ درصد).
طبق اعلامیه رسمی، ۶۶۳ هزار و ۷۷۰ رای نیز باطله تشخیص داده شد.
محمود احمدی نژاد شهردار فعلی تهران كه در دور دوم رای گیری برای مدت چهار سال به ریاست جمهوری ایران انتخاب شده است از سوم اوت (۱۲ مرداد) كار خود را آغاز خواهد كرد. به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، احمدی نژاد در سال ۱۳۳۵ خورشیدی در خانواده یك آهنگر در گرمسار به دنیا آمده، تنگدستی را با تمام وجود خود لمس كرده، در مدرسه دولتی درس خوانده، در دوران نظام سابق وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شده و تحصیلات خود را تا دكترای مهندسی عمران شهری داده و استاد همین دانشگاه است. وی از انقلابیون سال ۱۹۵۷ بوده و بارها تعهد خود را به اصول و شعارهای انقلاب مورد تاكید قرارداده و یك مومن اسلامی است. دكتر احمدی نژاد بیش از این كه در سال ۲۰۰۳ از سوی شورای شهر به سمت شهردار تهران انتخاب شود استاندار اردبیل بود. وی در جنگ ۸ ساله عراق و ایران به عنوان یك داوطلب شركت كرد و دو سال است كه مدیریت روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران را برعهده دارد.
احمدی نژاد ضمن نطقهای انتخاباتی كوشید تا خود را قهرمان تنگدستان معرفی كند و بگوید كه مردم عادی باید درآمد نفت را در تامین معیشت خود حس كنند و كاركنان و مقامات دولتی خود را خدمتگزار مردم بدانند نه آقای آنها. احمدی نژاد در نطقهایش خود را نوكر مردم خواند كه بر دلشان نشست.
ولادیمیر پوتین نخستین رئیس دولتی بود كه پیروزی احمدی نژاد را تبریك گفت و خواهان همكاری های هر چه بیشتر دو كشور همسایه شد. این اقدام پوتین كه مغایر سیاست آمریكا بود در محافل سیاسی جهان مهم و با معنا توصیف شده است.
احودی نژاد پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری در نطقی كه از رادیو ایران پخش شد گفت: تولید و صادرات نفت باید روشن شود. نفت سرمایه ملی بزرگ ما است ولی جو حاكم بر معاملات آن از تولید تا صادرات روشن نیست. ما باید آن را روشن سازیم. من دست مافیاهای قدرت را از نفتمان قطع می كنم، حتی به بهای از دست دادن جانم. مردم باید تاثیر سهم خود از نفت را در حیات روزمره حس كنند.
برخی گفته اند كه خصوصی سازی به سبكی كه در ایران صورت می گرفت و مصوبات اخیر مجمع مصلحت نظام در زمینه سیاست های مربوط به «اصل ۴۴ قانون اساسی» كه در آستانه انتخابات صورت گرفت! مورد قبول اكثریت ایرانیان كه دهها سال عادت به دولتی بودن كرده اند نبوده است، همچنین پولی شدن مدارس و بیمارستانهای دولتی.
در پی اعلام نتایج دور دوم انتخابات، دولت آمریكا بار دیگر اعلام كرد كه نظرش را درباره تمرین دمكراسی در ایران تغییر نداده و رد كردن بیش از هزار نامزد از سوی شورای نگهبان، امری پذیرفتنی نیست و انتخابات ایران را مطابق استاندارد بین المللی نمی توان دانست.
با انتخاب احمدی نژاد اینك هر سه قوه حكومتی ایران بمانند سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ از یك جناح هستند و میان آنها تعارض وجود نخواهد داشت.
در ۲۴ سال گذشته، احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور غیر روحانی ایران است. وی در عین حال دومین رئیس جمهور در ۲۶ سال گذشته است كه تحصیلات دكترا دارد.
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشته است: اكبر هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری كه موفق به كسب آراء لازم نشد، ۲۵ ژوئن ۲۰۰۵ (چهارم تیر ماه) در نامه ای خطاب به مردم ایران نوشت كه در مورد انتخابات، شكایت خود را در دادگاه عدل الهی مطرح می كنم.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید