جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درمان واریس به کمک لیزر


به وسیله لیزر نه تنها می توان رگهای واریس دردناک را تا حد زیادی بهبود بخشید ، بلکه می توان این رگهای باریک و ضعیف را دوباره به حالت اولیه بازگرداند. میلیون ها نفر از مبتلایان به واریس از گره های قرمز و دردناک در ناحیه پاها رنج می برند، این افراد امروزه می توانند امیدوار باشند که از
طریق لیزردرمانی رگهای واریسی و حتی رگهای مستعد ابتلا به واریس ، درمان خواهند شد. این روش درمانی به عقیده پژوهشگران روش بسیار مطمئن و مناسبی خواهد بود. زیرا در گذشته گمان می کردند که قادر به درمان و بهبود وضعیت رگهای کوچکتر و ضعیف تر نیستند. در حالی که همین رگهای ضعیف و آسیب دیده باعث بوجودآمدن رگهای واریسی در آینده می شوند.
امروزه می توان با استفاده از لیزر این رگها را بخوبی درمان کرد و به حالت اولیه بازگرداند. در این تحقیق ۱۹۲بیمار طی ۵ ۶ ماه تحت لیزردرمانی قرار گرفتند. ۹۶ درصد این بیماران از وضعیت درمانی خود بسیار راضی بودند و طی این مدت هیچ گونه شکایتی مبنی بر بروز سوختگی پوست ، آسیب به عصبها و دیگر عوارض ناشی از استفاده مداوم از لیزر عنوان نشده است.
در گذشته پزشکان به دلیل قدرتمندبودن اشعه های لیزر و نزدیک بودن رگهای واریس به عصبها و سرخرگها ، نگران استفاده از لیزر برای درمان رگهای واریسی بودند. اما محققان عقیده دارند که با استفاده از بی حسی موضعی ، علاوه بر تخفیف درد ، مایعی رگهای واریسی را دربر می گیرد و مانند حصاری عمل می کند که از تاثیر اشعه لیزر بر رگها یا عصبهایی غیر از رگ واریسی مورد درمان ، جلوگیری به عمل می آورد.
ضمن این که در گذشته با عمل جراحی ، رگهای واریسی را مورد درمان قرار می دادند که در این صورت ۲۵ درصد امکان عودکردن مجدد رگهای واریسی وجود داشت ، اما با لیزر درمانی ، احتمال بازگشت مجدد بیماری کمتر از ۵درصد است. علت بوجودآمدن رگهای واریسی این است که بافت
رگهایی که در ناحیه پا خون را به قلب می رسانند، ضعیف و ضعیف تر می شوند. در حالت عادی ماهیچه ها و عضلات پشت ساق پا، با انبساط و انقباض خود به حرکت و جریان خون به سمت قلب کمک می کنند و دریچه های قلب با بازوبسته شدن ، باعث هدایت جریان خون از سمت پا به سوی قلب می شود.
در صورتی که به هر دلیلی دریچه های قلب و ماهیچه های پشت ساق پا کار خود را به درستی انجام ندهند و یا بافت رگهای خون رسان ضعیف شوند ، خونی که به سمت قلب جریان داشت ، طی عمل ریفلاکس به پاها بازمی گردد.
در این حالت خون تجمع می یابد و باعث بوجودآمدن برجستگی های قرمزرنگ در پاها می شود و به این ترتیب رگهای واریسی بوجود می آیند. زنان بسیار بیشتر از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند. ژنتیک ، هورمون های دوران بارداری ، همگی بوجودآورنده زمینه مساعد برای ابتلا به رگهای واریسی هستند. ضمنا افرادی که مجبورند در محل کار خود ساعات طولانی سرپا بایستند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس هستند.
نکته مهمی که پزشکان و پژوهشگران به آن اشاره کرده اند این است که لیزر درمانی به این معنی نیست که فرد برای همیشه از این بیماری خلاصی یابد، بلکه چنانچه سابقه ژنتیکی و ارثی داشته باشد، احتمال بروز مجدد بیماری زیاد خواهد بود. بنابراین بیماران بعد از لیزردرمانی هم به مراجعه مرتب به پزشک و کنترل بیماری نیاز دارند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید