جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

موفقیت از آن توست!


موفقیت از آن توست!
توماس ادیسون قبل از اختراع لامپ روشنائی، هفت هزار تلاش نافرجام و یازده هزار آزمایش ناموفق داشت. اما همین ادیسون هنگامی که فوت کرد هزار و پنجاه و دو اختراع به نام خود به ثبت رسانیده بود! والت دیسنی برای یادگیری بانکداری، برای تولید کارتون‌هایش در ۳۱۲ بانک کار کرد. او هفت بار ورشکست شد!
جان گریسی، پیش از آنکه اولین کتاب خود را منتشر کند، به ۷۳۵ ناشر مراجعه کرد که هیچیک کارش را نپذیرفتند. اما او بعدها ۵۵۰ کتاب منتشر کرد!
آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه چیز افراد موفق را از سایرین متمایز می‌کند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهند افراد موفق آنچه را از زندگی می‌خواند مشخص کرده و دربارهٔ آن اندیشیده‌اند. آنها وظیفهٔ اصلی خود را در زندگی کشف کرده و رویای برتر خویش را دنبال کرده و برای تحقق آن، بارها و بارها تلاش نموده و سرانجام به آنچه مشخص کرده‌اند دست یافته‌اند.
اما اکثر ما چنین نیستیم و متأسفانه بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه و هدف زندگی خود را در زیر خرابه‌های عادات و شرطی‌شدگی‌ها مدفون ساخته‌ایم. هدفی که می‌تواند غائی‌ترین آرزوی ما باشد. می‌دانید چرا؟
چون اغلب ما نمی‌دانیم واقعاً چه می‌خواهیم و در پی چه هستیم، به چه مشغولیم و مقصد حقیقی ما کجاست. بسیاری از ما گمان می‌کنیم آنقدر درگیر هستیم که وقت فکر کردن به چند و چون کاری که انجام می‌دهیم را نداریم و برخی دیگر از ما نیز در هاله‌ای تاریک از شک یا ناامیدی دست و پا می‌زنیم، زیرا اگر هم چیزی را می‌خواهیم و هدفی را مشخص کرده‌ایم به آن ایمان نداریم. ما ایمان نداریم که آن هدف، هدف حقیقی و راستین ماست و در راه رسیدن به آن باید هر کاری بکنیم.
اما هر یک از ما واقعاً چه وظیفه‌ای داریم و چه باید بکنیم؟ شاید طبیعی باشد که به دنبال یافتن فرمول‌هائی باشیم که ما را به موفقیت برسانند، اما جدا از این به کارگیری این فرمول‌ها باید به یاد داشته باشیم که موفقیت، امری شخصی است!
وقتی سخن از چیزهای شخصی به میان می‌آید، همه می‌دانیم که استفاده از آن چیزها به یک نفر اختصاص دارد و مخصوص اوست. موفقیت شخصی هم به همین معناست و تنها اختصاص به خود ما دارد، یعنی هر یک از ما متفاوت از دیگری می‌توانیم موفقیت را تجربه کنیم.
هر یک از ما باید به تعریفی که خودمان از موفقیت داریم دست پیدا کنیم، جدا از آنچه دیگران می‌پسندند یا قبول دارند.
در دنیای امروز دست یافتن به آرزوهائی نظیر پول، شهرت، مقام، امکانات رفاهی و تفریحی و نظایر اینها آنقدر تکراری شده که حتی دیگر چندان وسوسه‌انگیز هم نیستند. و آگاهی انسان امروز به گونه‌ای تغییر کرده که گویا دیگر می‌داند لذت حاصل از کسب این قبیل چیزها بسیار موقتی و گذراست و می‌بایست در پی یافتن چیزی ماندگار و اصیل‌تر بود. به منظور دست یافتن به تعریف شخصی خود از موفقیت، بهتر است کلیشه‌ها را کنار بگذاریم و ببینیم از کجا باید شروع کنیم؟
با کمی دقت در می‌یابیم اهداف، نخستین گام ما به سوی تعریف شخصی‌مان از موفقیت‌اند. تا هدف تعیین نشود، هیچ تضمینی برای رسیدن به آن وجود ندارد! اما چگونه اهداف خود را تعیین کنیم؟ جواب این است: باید با رویاهایمان تماس حاصل کنیم. این کار، یکی از جذاب‌ترین کارها برای تعیین هدف است. باور نکردنی‌ترین و خواستنی‌ترین رویاهایتان را کاملاً مشاهده و کشف کنید.
حقیقتی در میان آرزوها و رویاهای ما نهفته است. این حقیقت، سرانجام با قصدی محکم و متمرکز، آشکار خواهد شد.
رویاهایتان را رها نکنید که برتری ما به قدر برتری رویاهایمان است و هیچیک از ما برتر از رویاهایمان نیستیم!
گام بعدی این است: موقعیتی را که در آن واقع شده‌اید به خوبی شناسائی کنید برای آنکه بتوانیم به تدریج به موفقیت ایده‌آل دست یابیم، ابتدا باید موقعیتی را که در آن هستیم به خوبی بشناسیم، از این رو لازم است نقش‌ها و مسئولیت‌هائی را که هم اکنون بر عهده داریم بازنگری کنیم و ببینیم در کجا ایستاده‌ایم. به عنوان مثال، شما ممکن است فرزند، دوست، مادر، پدر، معلم، محصل، خواهر، برادر، مدیر، کارمند، مشاور، شهروند و ... باشید یا چند نقش را به طور همزمان بر عهده داشته باشید. به هر حال فرقی نمی‌کند، احساساتتان را در رابطه با هر یک از نقش‌هائی که دارید بررسی کنید و ببینید حقیقتاً از درون چه می‌خواهید. اگر دریابید که چه می‌خواهید قادر خواهید بود، آینده را دگرگون کنید.
ناپلئون هیل در همین ارتباط می‌گوید: ذهن بشر هر چیزی را که بتواند تصور کند و باور نماید، به دست خواهد آورد. گام سوم شجاعت است: از شکست نترسید و اشتباهات خود را بپذیرید. به همین سادگی! انگار ما انسان‌ها بدون خطا، خرابکاری و قدری ناشی‌گری در راه رسیدن به هدف، نمی‌توانیم درس‌های لازم را بیاموزیم و تجربه کنیم. گاهی تأثیر یک اشتباه یا یک شکست، می‌تواند چنان تأثیری عملی داشته باشد. پس باید اشتباهات و خطاهایمان را بپذیریم، از آنها درس بگیریم و دیگر تکرارشان نکنیم. اگر مرتکب اشتباهی شدیم باید به یاد داشته باشیم همیشه فرصت دیگری وجود دارد و از لحظه‌ای که انتخاب کنیم، می‌توانیم مجدداً آغاز نمائیم.
وقتی از شکست نترسیم، شکست آموزنده و معلم ما می‌شود و بدین ترتیب یک برنامه‌ریزی نامناسب، عدم تعهد یا پابندی، نبودن وقت کافی، تردید در توانائی‌های خود، از دست دادن ایمان به نتیجه کار و ... همه و همه به صورت مؤلفه‌هائی در می‌آیند که آنها را عمیق‌تر مشاهده و بررسی می‌کنیم و با بازنگری و اصلاح کاستی‌هایشان، در فرصت‌های بعدی، آنها را به نحو متناسب‌تری به کار می‌گیریم.
و اما پشتکار گام بعدی است شاید بتوانیم پشتکار را از اصلی‌ترین رموز دستیابی به موفقیت بدانیم، عاملی کلیدی که تضمین‌کننده رسیدن به هدف است.
پشتکار در انجام وظایف کوچک، به ما توان می‌دهد تا برای تصمیم‌گیری‌های دشوار آینده آماده شویم.
پشتکار انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را در سطوح مختلفی تجربه کرد.
پشتکار در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، در انجام فعالیت‌ها، در درس گرفتن از نتیجه، در ادامهٔ راه و ...
زمانی به گلف باز معروف، آرنولد پالمر گفته شد که خیلی خوش‌ شانس است! او پاسخ داد: بله و هر چه بیشتر تلاش می‌کنم، خوش شانس‌تر هم می‌شوم!
نه استعداد، نه هوش و نه هیچ چیز دیگر نمی‌تواند جای پشتکار را بگیرد.
برای هر حرکتی، خیرگی به هدف مهمترین و اصلی‌ترین راز حرکت است. همانگونه که نور در حالت پراکنده، قدرت کمتری دارد و مثلاً از طریق یک لامپ تنها می‌تواند اتاقی را روشن کند، ولی اگر همین نور به صورت متمرکز درآید، می‌تواند از فولاد هم عبور نماید، خیرگی به هدف نیز می‌تواند ناممکن‌ها را عملی سازد.
برای موفق شدن با کشف رویاها و تعیین اهداف شخصی، آنچه را که حقیقتاً خواهان آنید مشخص کنید و سپس با شجاعت در پذیرش اشتباهات و شکست‌ها و پشتکار هم در آغاز راه و هم در رسیدن به نتیجه، نقشه موفقیت خود را بکشید و از روی آن، به گنج باورنکردنی زندگیتان دست یابید!
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید