جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قوانین اتوکشی


قوانین اتوکشی
اتو كردن نیز مانند هر كار دیگری دارای قوانین و نكاتی است كه با رعایت آنها هم كار سریع تر انجام خواهد شد و هم نتیجه بهتری حاصل می شود. توصیه های زیر نیز در همین راستا ارائه شده اند:
▪ پیش از انجام اتوكشی، ابتدا به علائم بین المللی واقع بر روی برچسب متصل به لباس مراجعه كرده و با توجه به آن، لباس موردنظر را اتو كنید. به طور كلی چهار نماد بین المللی برای نحوه اتوكشی وجود دارد كه در كنار بقیه علائم بر روی برچسب كلیه لباس های با دوخت استاندارد دیده می شوند. این علائم در قالب طراحی نمادین از یك اتو است كه با توجه به تعداد نقاط مشكی قرار گرفته در داخل آن، مفهوم خاصی را ایجاد می كند.
۱- طرح اتو با سه نقطه مشكی در داخل آن به معنای كاربرد اتوی داغ با درجه حرارت ۴۱۰ درجه فارنهایت یا ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.
۲- طرح اتو با دو نقطه مشكی در داخل آن كاربرد اتوی گرم با درجه حرارت ۳۲۰ درجه فارنهایت یا ۱۶۰ درجه سانتیگراد را نشان می دهد.
۳- طرح اتو با یك نقطه مشكی، اشاره به كاربرد اتوی سرد با حرارت ۲۴۸ درجه فارنهایت یا ۱۲۰ درجه سانتیگراد دارد.
۴- چهارمین نماد نیز طراحی یك اتو با دو خط ضربدر مشكی بر روی آن است كه با وجود چنین نمادی بر روی برچسب، اتو كشیدن آن لباس ممنوع است.
توضیح: البته بر روی اغلب اتوها، علاوه بر نقاط موجود در داخل نماد اتو، نام جنس پارچه نیز وجود دارد.
▪ میز اتوی مورد استفاده تان را در ارتفاعی تنظیم كنید كه با قد شما متناسب باشد.
▪ با لایه ای از ورق فویل آلومینیوم، سطح روی میز اتو را به صورت صاف و با دقت بپوشانید. فویل گرما را به خود جذب كرده و در نتیجه هنگام اتوكشی گرما از قسمت زیر لباس نیز به آن منتقل می شود. به این ترتیب اتوكشی با سرعت بیشتر و نتیجه بهتری انجام می پذیرد. البته پوشش سطح فویل شده زیراتویی با پارچه ای ضخیم از جنس كتان و یا كاربرد روكش مخصوص میز اتو ضروری است. به طور كلی از آنجا كه در اثر اتوكشی مداوم پوشش ثابت پارچه ای میز اتو كثیف و لكه دار می شود، كاربرد روكش های پارچه ای مخصوص الزامی است. با این كار شما می توانید در هنگام لزوم آن را بیرون آورده و جداگانه بشویید.
▪ همواره مخزن آب اتوی بخارتان را پس از پایان اتوكشی خالی كنید. باقی ماندن آب درون آن سبب ایجاد رسوباتی می شود كه در نهایت سوراخ های بخار را مسدود می كند. در چنین شرایطی قسمت آب اتو را با نیمی آب و نیمی سركه سفید پر كرده و مدت ۲ الی ۳ دقیقه اتو را روشن نگه دارید سپس آن را خاموش كرده و برای مدت یك ساعت صبر كنید تا خنك شود و رسوبات كاملاً خیس بخورند سپس محفظه آب را خالی كرده و دوباره با آب سرد پر كنید. حال اتو را روشن كرده و با زدن دكمه بخار، بخارات را از سوراخ ها خارج سازید. در صورتی كه اتوی بخار شما فاقد دكمه مخصوص بخار بود، كافی است آن را در حالت روشن به صورت افقی بر روی میله های میز اتو قرار دهید تا بخارات به همراه آثار باقی مانده از سركه به طور كامل خارج شوند. برای اطمینان بیشتر پس از مرحله تمیز كردن و رسوب زدایی با سركه، ابتدا از اتو برای اتو كردن ملافه و یا پارچه ای كهنه استفاده كنید.
▪ معمولاً بر روی كف استیل اتوها، لكه های قهوه ای رنگی ایجاد می شوند كه باقی ماندن آنها، سبب انتقال این لكه ها بر روی لباس می شود لذا می بایست آنها را با روشی تمیز كرد كه به اتو صدمه وارد نشود. برای این منظور چند راهكار وجود دارد. اول آنكه كف استیل اتو را با اسكاچی نرم كه به سركه سفید و یا الكل آغشته است، تمیز كنید.
دوم آنكه مقداری خمیردندان را بر روی پارچه ای مالیده و سطح روی لكه را پوشش دهید. مدتی صبر كنید تا لایه خمیردندان خشك شود سپس با یك پارچه نرم آن را پاك كنید.
روش سوم كاربرد خمیر حاصل از تركیب جوش شیرین و آب به جای خمیردندان است. بقیه مراحل را نیز مانند همان انجام دهید.
▪ برای جلوگیری از برق افتادگی بر روی لباس های به خصوص تیره رنگ و از جنس های نخی، ابریشمی، رایون و مانند اینها دو راه وجود دارد: ۱- لباس را از قسمت داخلی اتوكشی كنید. ۲- از تكه پارچه ای نخی و نمدار استفاده كنید به این ترتیب كه هنگامی كه از صاف قرار گرفتن لباس بر روی میز اتو مطمئن شدید، تكه پارچه نم دار را بر روی آن پهن كرده و اتوكشی را بر روی سطح آن پارچه انجام دهید. حال اگر باز هم مشكل برق افتادگی به خصوص بر روی درزها با تمام این تمهیدات ایجاد شد تكه پارچه ای را خیس كرده و بر روی سطح برق افتاده بمالید در ضمن بقیه قسمت های لباس را با كمك پارچه ای ضخیم تر اتو كنید.
▪ اگر بی دقتی شما سبب ایجاد سوختگی جزیی بر روی لباس شد، به سرعت آن را در آب سرد فرو برده و چند ساعت بخیسانید. یا اینكه با پارچه ای ضخیم و زبر كه به آب سرد آغشته شده باشد، روی لكه را به آرامی بمالید.
برخی ها كاربرد آب اكسیژنه را به جای آب پیشنهاد می كنند و بعضی از قدیمی ترها نیز معتقدند هنگام ایجاد لكه زرد حاصل از سوختگی به خصوص روی پارچه های كتانی، پیازی را به دو نیم كرده و نیمه آن را بر روی لكه مالش دهید سپس آن را در آب سرد خیس كرده و به این ترتیب لكه را از بین ببرید.
▪ هنگام اتوكشی مراقب مواد پلاستیكی به كار رفته بر روی لباس مانند دكمه ها، زیپ ها و همچنین زینت‌هایی مانند پولك، منجوق و غیره باشید زیرا احتمال آب شدن آنها وجود دارد، لذا برای اطمینان بیشتر، لباس‌های كار شده با این قبیل زیورآلات را از پشت اتوكشی كنید.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید