جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زانودرد و روش های مقابله با آن


درد زانو از جمله دردهایی است كه بیمار را وادار می سازد به پزشك مراجعه كند. با نوع زندگی و فعالیت های اجتماعی در جامعه امروزی شمار این گونه بیماری ها روبه فزونی گذاشته است. زانودرد علل گوناگونی دارد و درمان های متفاوتی را می طلبد. محافظت از زانو در مقابل بروز برخی از دردها بسیار مشكل است ولی می توان با رعایت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانو ها را به حداقل كاهش داد. براساس تحقیقات پزشكی برای كاهش بیماری های زانو مثل (استئوآرتریت) باید لاغر شوید زیرا چه در كارهای روزمره و چه در قدم زدن فشار روی زانوهایتان كاهش می یابد. كاهش وزن صدمات احتمالی به رباط ها و تاندون ها را كاهش می دهد. اگر به درد مزمن زانو مبتلا هستید به شنا و یا ورزش های آبی بپردازید. طبق یك خاصیت فیزیكی وقتی بدن در آب غوطه ور می شود از وزن بدن كاسته می شود. در نتیجه وزن بدن به زانوها فشار وارد نمی كند. اگر به استخر دسترسی ندارید و یا علاقه ای به ورزش های آبی ندارید حداقل به ورزش هایی بپردازید كه باعث كشش بدن و ماهیچه ها شوند. ورزش هایی چون بسكتبال، تنیس و دویدن را محدود كنید. اگر با این گونه ورزش ها درد زانوی شما تشدید شد حتماً آن را محدود كنید. به بدنتان توجه كنید، اگر احساس كردید برخی از حركات ورزشی به شما صدمه وارد می كند نوع ورزشتان را تغییر دهید. خودتان را با فعالیت زیاد خسته نكنید بلكه در اولین فرصت به استراحت بپردازید. گوش به زنگ باشید زیرا بیشتر صدمات زمانی اتفاق می افتد كه انسان خسته است. از زانوهایتان محافظت به عمل آورید. پوشیدن زانوبند هنگام ورزش شما را از برخی صدمات مصون نگاه می دارد. هنگامی كه رانندگی می كنید از زانوهایتان در مقابل صدمات ناشی از داشبورد محافظت به عمل آورید. وقتی درد زانو به صورت مزمن در می آید زانو ورم می كند. برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها می شود. صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود كه خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد و این روند همچنان ادامه پیدا می كند تا به صورت مزمن درمی آید. با محافظت های پزشكی می توان این چرخه معیوب را شكست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند. حتی با برخی از مراقبت های خانگی می توان ورم و درد را كاهش داده و از جراحات بیشتر جلوگیری كرد.
• استراحت دادن _ استراحت در منزل از مهمترین اصول درمان است
• كمپرس كردن _ كمپرس با یخ دو تا سه بار در روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مفید است.
• قراردادن زانو در ارتفاع _ قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را كاهش داده در نتیجه ورم نیز كمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد.
• بستن زانوها _ بستن زانوها به دو دلیل مفید است. نخست ورم را كاهش می دهد سپس مكانیسم زانو را به نظم در می آورد.
• استفاده از داروها _ اگر شما به زخم معده، بیماری كلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید داروهای ضد التهابی در این مورد به شما كمك های فراوانی می كند.

ترجمه زهره فخریاسری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید