پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تنش و بهره‌وری: عامل بهتر یا بدتر شدن!


تنش و بهره‌وری: عامل بهتر یا بدتر شدن!
درگیر شدن مدیران در نظارت دایمی کار و مسایل تخصصی آن احتمال دارد سبب شود که آنها از تشخیص علایم و نشانه های تنش در میان کارکنان ، غافل شوند . با بیان بعضی حقایق درباره تنش و مدیریت ، به خدماتی اشاره می کنیم که راه کارکنان را افزایش داده و در عین حال در بودجه صرفه جویی کرده و بهره وری کل را بالا می برد .
● آیا تنش یک مشکل محسوب می شود ؟
هدایت کارکنان به سمتی که قادر باشند محدوده خطر آفرین تنش را از محدوده ثمربخش و سازنده آن تشخیص دهند، بسیار مهم است .ممکن است کارکنان خودشان متوجه از بین رفتن خود نباشند و به کارکردن پر تنش دایمی مشغول بوده و هر لحظه در معرض خطر اتفاقهای غیر منتظره و ناگهانی باشند زیرا آمادگی لازم برای اجتناب از حوادث و کاستن سرعت خود را ندارند .
● تنش و بهـره وری
افراد به یک مقدار مشخصی از تنش برای برانگیختن شدن به کار نیازمند هستند . اگر تنش از این میزان بگذرد اجرای کار ابتدا ثابت مانده ، سپس کاهش می باشد . آنچه در ارتباط با تنش اهمیت دارد ، پذیرش واقعیت موجود است نه نادیده گرفتن یا ب تفاوتی تسلیم شدن . پذیرش درست یعنی پاسخ دادن به تنش متناسب با حرفه شخصی بدون در نظر گرفتن شخصیت فردی .
مطالعات مدیریت نشان می دهد که محیط های دلگرم کننده کاری که شامل تشویهای مثبتی چون روابط نظارتی و گروه های کاری دانشجویی باشد اجرای امور را آسان و ممکن می سازد .
هزینـه یابـی
طبق تحقیقات هربرت بنسون ۶۰ تا ۹۰ درصد معاینات مطبهای پزشکی مربوط به بروز علایم تنش است و با اجرای برنامه هایی در راستای کاهش تنش ، می توان این میزان را بطور قابل توجهی کاهش داد و هزینه های مربوط را از بین برد ، برخی از این برنامه ها عبارتند از :
- خدمات بهبود و درمان بیماریهای روحی و اعتیاد به مواد مخدر ؛
- بکارگیری مشاوران سازمانی ( که مشاوران مدیریت یا متخصصان امور کارکنان و موکلان نیز خوانده می شوند) برای کاستن عوامل تنش زای سازمانی ؛
- استفاده از کارگاهها و دیگر برنامه های آموزشی برای تحصیل کارکنان و متخصصان و همچنین بخش مدیریت در زمینه یادگیری فنون علمی کاهش تنش .
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید