جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

در مدیریت اطلاعات اکنون کجا قرار داریم؟


در مدیریت اطلاعات اکنون کجا قرار داریم؟
اطلاعات هیچ گاه به اندازه امروز برای اقتصاد جهان، اساسی نبوده است. ارزش جهانی کالای مبادله شده بر روی اینترنت، به حدود ۴۰ هزار میلیون دلار بالغ می شود. ما شاهد تغییرات بیشتری در شرکت ها، تحت تأثیر انفورماتیک هستیم.
شرکت ها از این پس به مفاهیمی چون نوآوری اهمیت بیشتری می دهند. این ایده که پردازش اطلاعات وظیفه اول هر شرکتی است، جای خودش را باز کرده است.
سیستم های برنامه ریزی به کمک کامپیوتر برای مدیریت شرکت ها (به ویژه در زمینه سازماندهی یا تجدید سازمان) نشان از آن دارد که کامپیوتر و به تبع آن مدیریت اطلاعات جایگاه ویژه ای در شرکت های امروزی در جهان پیدا کرده است.
این تحول یعنی مدیریت اطلاعات به عنوان اولویت، دل مشغولی همیشگی مدیران رده بالا است. بهره بردای استراتژیک از هر گونه پتانسیل اطلاعاتی به مسئله ای تأثیر گذار بر ادامه حیات شرکت تبدیل شده است.
اکنون مهمترین چالشی که شرکت ها در زمینه مدیریت اطلاعات با آن مواجهند، گذر از دوره اتوماتیزاسیون به دوره نوآوری است.
اتوماتیزاسیون به سادگی عبارت است از استفاده از کامپیوتر در کارها و مشاغل اداری که به وسیله نیروی انسانی هم قابل تحقق است. در عوض نوآوری عبارت است از بهره برداری از تکنولوژی اطلاع رسانی برای استخراج پتانسیل خلاق افراد.
● به کجا می رویم؟
پیش بینی، هنر مشکلی است و در مورد انفورماتیک حتی غیرممکن به نظر می رسد. برای آینده پیش بینی می شود که سیستم های شبکه ای کامپیوتری برای انتقال داده ها و به طور کلی مدیریت در شرکت ها فراگیر شود.
پیشرفت های به وقوع پیوسته در زمینه تکنولوژی فیبر نوری، توانایی خطوط انتقال را افزایش می دهد و تنوع و قدرت تکنولوژی انتقال داده ها اجازه خواهد داد کاربران در هر نقطه ای از جهان به شبکه وصل شوند. توزیع اطلاعات سریع تر خواهد بود و تصاویر گرافیکی، ویدیویی، صدا و متن در یک مسیر انتقال جای خواهند گرفت.
مصرف کنندگان آگاه تر نیز هر روز کیفیت بالاتری از محصولات اطلاع رسانی را طلب خواهند کرد. شبکه های جهانی ثروت های اقتصادی، قدرت سیاسی و رسانه ها، بیشتر و بیشتر به انتقال داده ها وابستگی پیدا خواهند کرد.
در این میان شرکت ها باید خودشان را با محیط جدید هماهنگ کنند، هر چند که این کار ساده نخواهد بود.
مدیریت اطلاعات به طور بالقوه یک افسانه سیزیف[۱] است، زیرا حجم اطلاعات موجود در هر حوزه پیوسته افزایش می یابد. برای مقابله با این وضع باید ساختارهای سازمانی جدید در شرکت ها را تعریف کرد. شرکت ها در آینده باید بدانند که در شبکه ای قرار دارند که در آن رقبا، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران پیوسته تغییر می کنند و از این لحاظ مرزبندی ها از بین خواهد رفت. در این اقتصاد نوین؛ انعطاف پذیری همیشگی، رمز ادامه حیات محسوب می شود.

۱. سیزیف از سوی خدایان به مجازات حمل سنگی غلتان تا بالای تپه محکوم شده بود، سنگی که انتقال آن به بالای کوه، با غلتیدن مجدد آن به سوی دامنه همراه می شد. افسانه سیزیف (کتابی به همین نام از آلبرکامو وجود دارد) کنایه از کار پوچ و بی پایان انجام دادن است.
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید