سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

با بوروکراسی مقابله کنید


▪ تلاش هر روزه تان باید مبارزه با بوروکراسی که عامل ضد تحرک در شرکت است، باشد
▪ ارجحیت شایسته سالاری بر سابقه سالاری باعث موفقیت است
وقتی رئیس یک شرکت بزرگ هستید، تلاش هر روزه تان باید مبارزه با بوروکراسی باشد، و البته یادتان باشد این مبارزه پایان ندارد. این یکی از توصیه های طلایی جک ولش، مدیر کل افسانه ای سابق جنرال الکتریک است که به تازگی جایش را به جفری هیملت داده است.
جک ولش بیش از آن که به خاطر مبارزه با کاغذ بازی اداری شهرت داشته باشد، به خاطر به خدمت گرفتن بهترین مدیران و استقبال از ایده های جدید شهرت دارد. اما جیمی گلداسمیت، یکی از کارگزاران بزرگ بورس وال استریت، او را دشمن شماره یک بوروکراسی می نامد، و این مهم را بهترین ویژگی مدیریتی وی قلمداد می کند.
تحرک دائمی یکی از اصلی ترین دل مشغولی های جک ولش بود که در کتاب خاطراتش (زندگی من به عنوان رئیس) نیز انعکاسی داشته است. خودش تعریف می کند که چگونه از همان اوان ریاستش بر GE کوشیده است تصویر یک شرکت پویا را به سهامداران و تحلیل گران بورس القا کند. او عقیده داشت که اگر مردم و کارشناسان، GE را یک غول کم تحرکی ارزیابی کنند که نمی تواند مطابق با تحولات بازار واکنش به موقع و مناسب ارائه کند، باید در آن صورت فاتحه GE را خواند.
در همین راستا مبارزه با بوروکراسی به عنوان عامل ضد تحرک در شرکت، در دستور کار وی قرارگرفت. او با اعطای اختیارات بیشتر به مدیران میانی و حتی مدیران آتلیه ها و از طریق ساده کردن پیوسته نظام سلسله مراتبی (شایسته سالاری به جای سابقه سالاری) در طول بیست سال موفق شد تصویر مورد نظرش را به سهامداران و کارگزاران بورس القا کند.
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید