شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رهبری و مدیریت


مدیریت و رهبری دو شیوه کاملاً جداگانه و متفاوت از یکدیگر برای سازماندهی و کنترل افراد به شمار می روند . مدیر با توسل به شیوه های رسمی و اداری و منطقی ، کنترل امور را به دست می گیرد ، اما رهبر از شعور ذاتی و احساسات پرشور خود برای هدایت و راهنمایی دیگران ، یاری می گیرد .
● هدف از رهبری
رهبری یکی از ابزار موجود است که به منظور تحریک و ترغیب یک گروه جهت دستیابی به اهداف مورد نظرشان به کار می روند. از سویی دیگر ، رهبری به معنای پذیرش مسئولیت اداره یک گروه یکارچه و واحد است .
● رهبر باید :
- پایداری و ثبات را در بین اعضای گروه ایجاد کند .
- در برخورد و پذیرش تغییر جهت ها و دیدگاهها ، انعطاف لازم را از خود نشان دهد.
- رهبر باید همیشه چندین گام جلوتر از گروه خود حرک کند ، اما در عین حال سرعت گامهای خود را طوری تنظیم کند که پیروان او ، یارای برابری با او داشته باشند و به دنبال او حرکت کنند .
● مهارتهای لازم برای رهبری
لازم است رهبر از مهارتها ، تکنیکها و استراتژیهای متعدد و فراوانی برای راهنمایی و رهبری برخوردار باشد که عبارتند از :
- طراحی و برنامه ریزی
- مهارتهای ارتباطی
- سازماندهی
- آگاهی و تصرف بر اوضاع و شرایطی که اعضای گروه در آن بتوانند به اجرای عملکرد خود بپردازند .
● تفاوت میان رهبری و مدیریت
هدف اصلی یک مدیر ، بالاترین میزان بازدهی یک سازمان از راه به کارگیری ابزار اجرایی لازم است و برای دستیابی به این مقصود نیز ، مدیران ناگزیر از پذیرش مسئولیت های زیر هستند :
- سازماندهی
- برنامه ریزی
- استخدام نیروی انسانی
- راهنمایی و هدایت
- نظارت و کنترل امور
مدیران ، با منطق (حسابگرانه ) فکر می کنند ، در حالی که مبنای فکری رهبران از عمق و اصالت (ریشه ای) برخوردار است . مدیر امور واگذار شده را بدرستی انجام می دهد ، در حالی که رهبر کار صحیح و درست را انجام می دهد . مدیر به صورت رسمی و با پیروی از خط مشی اداری به انجام امور می پردازد و سرانجام اینکه رهبران با هدایت ندای درونی و شعور باطنی خود ، امور را هدایت می کند که به نوبه خود ، نتایج مثمر ثمری نیز در پی دارد .
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید