سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
نقد نظام طبقه بندی کارکنان
● چرا نظام طبقه بندی کارکنان در سازمانها به شکست می انجامد ؟
چرا سیستم های تشویقی در بها دادن بیشتر به سازمانها با شکست روبه رو می شوند ؟
عنصر اساسی به کارگیری نظام طبقه بندی ، مقایسه کارمندان با یکدیگر و ارزش گذاری آنان با ارقام است که به منظور تعیین فرد شایسته تر برای دریافت پاداش مادی و یا ارتقای شغلی به کار می رود . این نظام بیشتر در سازمانهایی استفاده می شود که برای تصمیم گیری درباره تعیین سطح دستمزدها یا ترفیعات وابسته به ارزشیابی های امتیازی هستند و خواهان خلق شرایطی هستند که موجب تشویق و رقابت بیشتر میان کارمندان (تولید بیشتر) گردد.
باید به خاطر داشت که سیستم های طبقه بندی ، حتی در بهترین حالت نیز ارزشهای واقعی را ارزشیابی نمی کنند . اگرچه این سیستم رقابت را تشویق می کند ، اما همواره رقابت به تولید بیشتر منتهی نمی شوند.
نظام های طبقه بندی ، دو میسر را برای دستیابی به پاداش بیشتر پیش روی کارمندان قرار می دهند . نخست ، راهی است که افراد با سخت کوشی و به شیوه ای ماهرانه تر از دیگران می کوشند تا میزان تولید و بازدهی بالاتر را به خود اختصاص دهند.
راه دوم که آسانتر و بی دردسر تر است اینکه افراد ، دیگران را پلکان صعود خود قرار می دهند و مکان خود را در این سیستم تثبیت می کنند .
به کارگیری این سیستم و یا سایر سیستم های طبقه بندی ، حتی افراد نیک کردار را نیز به سوی انجام کارهای خلاف قاعده و اخلاق ، هدایت می کند .
● بنابراین با اجرای این سیستم شما به ترویج موارد زیر اقدام کرده اید :
▪ اندوختن منابع سازمانی نزد کارمندان و خودداری از اطلاع رسانی .
▪ کاهش همکاری گروهی و کمک به دیگران .
▪ خود محوری و فعالیت های تک محورانه .
●● نتیجـه :
- این درجه بندی ها و دسته بندی ها می توانند بی نهایت فریب آمیز باشند و به گونه ای جلوه کنند که تصور کنیم یک فرآیند ارزشیابی معتبر و واقعی در جریان است .
- اینکه فردی بهترین یا بدترین است ، اهمیت ندارد . آنچه برای سازمان مهم است ، میزان مشارکت واقعی او در کمک به دستیابی اهداف سازمانی است . نظام طبقه بندی ، سازمانها را اصلاح نمی کند ، بلکه فقط افراد را گروه بندی می کند .
- آگاه ساختن فرد از اینکه در بالای جدول رده بندی یا در پایین آن قرارداد ، ممکن است اطلاعاتی را در این باره در اختیار او قرار دهد ، ولی در عمل هیچ پیامی از راهکارهای پیشرفت به دریافت کنندگان پیام نمی دهد .
- این سیستم می تواند پایه های اخلاق و اعتماد را در یک سازمان براندازد و ضامن ناسازگاری و مخالفت باشد .
چرا سیستم های تشویقی در بها دادن بیشتر به سازمانها با شکست روبه رو می شوند ؟
عنصر اساسی به کارگیری نظام طبقه بندی ، مقایسه کارمندان با یکدیگر و ارزش گذاری آنان با ارقام است که به منظور تعیین فرد شایسته تر برای دریافت پاداش مادی و یا ارتقای شغلی به کار می رود . این نظام بیشتر در سازمانهایی استفاده می شود که برای تصمیم گیری درباره تعیین سطح دستمزدها یا ترفیعات وابسته به ارزشیابی های امتیازی هستند و خواهان خلق شرایطی هستند که موجب تشویق و رقابت بیشتر میان کارمندان (تولید بیشتر) گردد.
باید به خاطر داشت که سیستم های طبقه بندی ، حتی در بهترین حالت نیز ارزشهای واقعی را ارزشیابی نمی کنند . اگرچه این سیستم رقابت را تشویق می کند ، اما همواره رقابت به تولید بیشتر منتهی نمی شوند.
نظام های طبقه بندی ، دو میسر را برای دستیابی به پاداش بیشتر پیش روی کارمندان قرار می دهند . نخست ، راهی است که افراد با سخت کوشی و به شیوه ای ماهرانه تر از دیگران می کوشند تا میزان تولید و بازدهی بالاتر را به خود اختصاص دهند.
راه دوم که آسانتر و بی دردسر تر است اینکه افراد ، دیگران را پلکان صعود خود قرار می دهند و مکان خود را در این سیستم تثبیت می کنند .
به کارگیری این سیستم و یا سایر سیستم های طبقه بندی ، حتی افراد نیک کردار را نیز به سوی انجام کارهای خلاف قاعده و اخلاق ، هدایت می کند .
● بنابراین با اجرای این سیستم شما به ترویج موارد زیر اقدام کرده اید :
▪ اندوختن منابع سازمانی نزد کارمندان و خودداری از اطلاع رسانی .
▪ کاهش همکاری گروهی و کمک به دیگران .
▪ خود محوری و فعالیت های تک محورانه .
●● نتیجـه :
- این درجه بندی ها و دسته بندی ها می توانند بی نهایت فریب آمیز باشند و به گونه ای جلوه کنند که تصور کنیم یک فرآیند ارزشیابی معتبر و واقعی در جریان است .
- اینکه فردی بهترین یا بدترین است ، اهمیت ندارد . آنچه برای سازمان مهم است ، میزان مشارکت واقعی او در کمک به دستیابی اهداف سازمانی است . نظام طبقه بندی ، سازمانها را اصلاح نمی کند ، بلکه فقط افراد را گروه بندی می کند .
- آگاه ساختن فرد از اینکه در بالای جدول رده بندی یا در پایین آن قرارداد ، ممکن است اطلاعاتی را در این باره در اختیار او قرار دهد ، ولی در عمل هیچ پیامی از راهکارهای پیشرفت به دریافت کنندگان پیام نمی دهد .
- این سیستم می تواند پایه های اخلاق و اعتماد را در یک سازمان براندازد و ضامن ناسازگاری و مخالفت باشد .
منبع : سایت مدیران ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی ایران و پاکستان حجاب مجلس دولت گشت ارشاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اسرائیل
قتل هواشناسی فراجا شهرداری تهران تهران فضای مجازی سیل سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش
قیمت خودرو دلار قیمت دلار خودرو بازار خودرو ایران خودرو قیمت طلا سایپا بانک مرکزی مالیات بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال سینمای ایران فیلم سینمایی سینما سعدی تئاتر نمایشگاه کتاب
شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جنگ غزه ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید بارسلونا باشگاه پرسپولیس بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال کشتی آزاد
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری ایلان ماسک تلگرام سامسونگ همراه اول دوربین آیفون
یبوست صبحانه دمنوش حمله قلبی