جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مدیریت کیفیت فراگیر


● معرفی مدیریت کیفیت فراگیر:
فراگیر (Total) : کیفیتی که بطور فراگیر در رابطه با تمامی افراد سازمان و فعالیت های آن تعریف می شود .
کیفیت (Quality) : در واقع همان برآوردن نیازهای مشتریان می باشد .
مدیریت (Management) : کیفیت می تواند پایه مدیریت گردد .
مدیریت کیفیت فراگیر "TQM" : فرآیندی است برای کنترل یا مدیریت کیفیت که باید فرآیندی دائم و همیشگی باشد.
مقایسه مدیریت کیفیت فراگیر یا "TQM" با استاندارد " ISO ۹۰۰۱" :
"ISO ۹۰۰۱" استانداردی برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . مدیریت کیفیت فراگیر ، سیستمی برای منظم کردن سیاست ها و اهداف اثبات شده سازمان می باشد . تقریباً ۷۵ درصد از مراحل اجراء سازی استاندارد " ISO" با مراحل "TQM" مشترک می باشد .
"TQM" به عنوان یک ساختار اهداف زیر را دنبال می کند :
- برآورده سازی نیازهای مشتری
- کاهش زمان سیکل پیشرفت کار
- اجرای سیستم JIT (Just in time) یا برآورده سازی تقاضای مشتریان در جریان تولید .
- ایجاد فرهنگ کار گروهی
- کم کردن هزینه محصولات و سرویس های خدمات
- ارتقاء سیستم های آموزشی اداری
● ۱۰ گام اساسی در رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- در ابتدا به راهکارها و استراتژیهای جدید و نو فکر کنید .
۲- مشتریتان را بشناسید .
۳- نیازهای مشتریتان را به درستی شناسایی نمایید .
۴- سیاست پیشگیری را دنبال کنید نه درمان پس از وقوع را .
۵- عوامل بازدارنده را کم کم کاهش دهید .
۶- یک استراتژی پیشرفت مشخص را در طول زمان دنبال کنید .
۷- از روش های تجربه شده برای روند پیشرفت استفاده نمایید .
۸- متغیرها و نوسانات را در سیستم کاهش دهید .
۹- از یک راهکار متعادل و مناسب بهره ببرید .
۱۰- از تمام توابع و منافع لازم استفاده نمایید .
● اصول دوازده گانه مدیریت کیفیت فراگیر :
۱- کیفیت باید مدیریت شود .
۲- هرکسی مشتریانی دارد و خودش به نوعی تامین کننده به حساب می آید .
۳- همیشه فرآیند ها و راهکارها هستند که ایجاد مشکل می کنند نه مردم .
۴- هر یک از اعضای سازمان در قبال کیفیت مسئولند .
۵- تنها ، حل مشکلات نیست که مهم می باشد ، پیشگیری از آن مهمتر است .
۶- ارتقاء کیفیت باید روندی همیشگی در سازمان باشد .
۷- کیفیت باید اندازه گیری شود .
۸- مبنای شکل گیری اهداف ، باید نیازمندیها باشد نه مذاکره و معامله ها .
۹- استاندارد کیفیت باید از هر نقصی دور باشد .
۱۰- ازهزینه های چرخه تولید بکاهید .
۱۱- مدیریت همواره باید در تمامی مسائل لحاظ شده و رهبری شود .
۱۲- برای ارتقاء کیفیت برنامه ریزی نمایید .
● برای کیفیت فراگیر، این فرآیند ها هستند که باید مدیریت شوند که این مدیریت شامل :
۱- شناخت فرآیند
۲- اندازه گیری کارآیی فرآیند .
۳- بررسی سوابق اجرایی فرآیند در سازمان .
۴- شناسایی کوتاهی در رابطه با فرآیند سازمان.
۵- تجزیه و تحلیل مشکلات فرآیند .
۶- اندازه گیری تاثیر تغییرات ممکن بر روی فرآیند .
۷- بررسی راهکارهای قدیمی و راهکارهای جدید با توجه به اعمال تغییرات روی فرآیند بین تامین کننده و مصرف کننده .
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید