چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مسلمانان فقیرترین اقلیت انگلستان


براساس تحقیقات انجام شده در ماه های اخیر مسلمانان فقیرترین اقلیت دینی در كشور انگلستان هستند و اجتماعات آنها از جمله محروم ترین گروه های اجتماعی محسوب می شوند. دولت انگلستان كه در سال های اخیر با بحرانی به نام «اقلیت مسلمان» در كشور خود روبه رو شده است، سفارش این تحقیق را به چند دانشكده سرشناس از جمله بیرمنگام داده است و پژوهشگران مورد نظر نیز پس از چند ماه تحقیق و پژوهش گزارش كار خود را به صورت خبری كه ذكر شد در رسانه های عمومی منتشر كردند. در این گزارش آمده است كه بیش از نیمی از جمعیت بالای ۲۵ سال مسلمانان انگلیسی بیكار بوده و یك سوم آنان در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می كنند.
مناطقی كه متعلق به افراد فقیر و كم درآمد است و جامعه شناسان از آن حدود به عنوان منشایی برای محرومیت های اجتماعی یاد می كنند. مسلمانان انگلستان همچون دیگر مسلمانان اروپایی در چندساله اخیر به گروه هایی انزواطلب و گوشه گیر تبدیل شده اند كه این مسئله برای جامعه اروپایی و به ویژه انگلستان خطرناك محسوب می شود.
آنها تمایل پیدا كرده اند كه در حوالی مساجد و عبادتگاه های خود ساكن شوند و از معاشرت و مراوده با افراد غیرهم دین بپرهیزند. این روحیه باعث ایجاد نوعی افسردگی و انزوا طلبی خطرناك در اقلیت دینی مسلمانان شده است. جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند كه این مسئله در درازمدت سلامت روحی و امنیت روانی آنان را به مخاطره خواهد انداخت. براساس این گزارش عدم وجود فرصت های شغلی مناسب مسلمانان را به كارهای نازل سوق داده است و آنان به هیچ عنوان از جایگاه به دست آمده راضی نیستند. این در حالی است كه متفكران اسلامی در جوامع اروپایی نیز مسئله فقر و انزوای مسلمانان در جوامع اروپایی را یكی از جدی ترین بحران های جهان اسلام در سال های اخیر می دانند؛ مسئله ای كه از دهه های پیش زمینه های پیدایش آن اندك اندك شكل می گرفت اما پس از مسئله یازدهم سپتامبر شتاب غیرقابل كنترلی به خود گرفت.

مژگان ایلانلو
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید