شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شهرشناسی به روایت نوشته های کوتاه


شهرشناسی به روایت نوشته های کوتاه
هر اقدامی یك یا چند انعكاس فضایی دارد. این مهم در كشور ما چندان كه باید جدی گرفته نشده است و فراتر آنكه، هر نوع ایدئولوژی، اندیشه و دیدگاهی نیز یك یا چند مابه ازای فضایی دارد. ما اكنون در شهرها و بناهایی زندگی می كنیم كه حاصل عكس العمل های فضایی اقدامات و نظریه های گوناگون هستند. شهرهای ما براساس عكس العمل ها شكل می گیرند و گسترش می یابند و نه براساس سازماندهی اندیشمندانه فضا.
اگر بپذیریم هر اقدامی یك یا چند انعكاس فضایی دارد، پرسش این است كه چه كسانی با فضا سر و كار دارند؟
این پرسشی است كه پاسخ آن را می توان با پرسش دیگری ارائه كرد.امروزه چه كسی با فضا سر و كار ندارد؟ همه، هم مسئولان فضا، مانند وزیر و وكیل، شهردار و مدیر كل با فضا سر و كار دارند، هم متخصصان فضا اعم از شهرساز و جغرافیدان، اقتصاددان و معمار، هم متفكران، هنرمندان و هم مردم شهر، كارمند و خانه دار، جوان و پیر، زن و مرد؛ در این میان پرسش های مهم اینها هستند: آیا مسئولان فضا از چگونگی سازمان یافتن فضا آگاهند؟ آیا متفكران و مصلحان جامعه برای شكل گیری و گسترش شهر راه حل دیگری دارند؟ آیا لزومی دارد كه مردم از اهرم های سازمان یابی فضا آگاهی داشته باشند؟
اكنون شهرنشینی به مثابه قوی ترین و تاثیرگذاران ترین جریان جابه جایی جمعیت، كنش های اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر شدید و حجیم قرار داده و در این قلمرو كمتر پدیده و جریانی به وقوع پیوسته كه به نوعی از شهرنشینی و گسترش شهری نیم قرن اخیر كشور تاثیر نپذیرفته باشد. سیل شهرنشینی ما را دچار حواس پرتی كرده است. «ما» مردم- متخصصین، متفكرین و مسئولین به جای «اندیشه» درباره این وضع به «هوش» پناه برده ایم و به تصمیم گیری های سریع _ در این نوشته های كوتاه كوشش شده تا تعاریف موجود در قلمرو شهرنشینی معاصر ایران مجدداً مورد بازبینی قرار بگیرند و به «ما» یادآوری كنند كه از شهر غافل نشویم؛ همانگونه كه ما فضا را می سازیم فضا نیز ما را می سازد.


محمدرضا حائری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید