چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سلولیت چگونه تشکیل می‌شود؟


سلولیت چگونه تشکیل می‌شود؟
ساختمان بدن انسان از پیچیده‌ترین و كارآمدترین دستگاههائی است كه طبیعت طرح‌ریزی نموده، پوست- استخوانها- اعصاب – عضلات – مغز- ردش خون و بقیه دستگاههای بدن هر یك كار بخصوصی را در درون انسان انجام می‌دهند و با هم ارتباط نزدیكی نیز دارند.
توجه ما در اینجا فقط به یك نقطه و آن نسج ارتباطی است.
تمام عضلات بدن از یك بستر و لایه چربی پوشیده شده‌اند. ضخامت این لایه در نقاط مختلف بدن متفاوت است. در مورد خانمها تناسب اندام- صافی و نرمی پوست و همچنین شكل ظاهری اعضاء بدن مربوط به همین لایه چربی است.
سلول‌های گرد چربی این لایه در یك مایع واسط شناورند كه بوسیله یك تور یا بافته‌ای از فیبرها در جای خودشان ثابت نگه داشته شده‌اند و جریان تغذیه كننده‌ای از مایعات- آب- خون و لنف دائماً در بین آنها در گردش است. مایعات ذكر شده غذا و اكسیژن را به سلول‌های نسج رسانده و مواد زائد آنها را كه پس از سوخت و ساز تولید می‌شود برای دفت شدن از بدن به دستگاههای مخصوص این كار حمل می‌نمایند.
جریان آزاد و بلامانع گردش مایعات در نسوج تضمین‌كننده رسیدن مواد غذائی و اكسیژن به سلولها و دفع مواد زائد سمی از آنهاست.
در جاهائی كه سلولیت ظاهر می‌شود تغییراتی در جهت كند شدن جریان دفع مواد زائد بوجود می‌آید در نتیجه نسج ارتباطی از آب و مواد زائد انباشته می‌گردد. نسج ضخیم‌تر و سفت‌تر شده و تشكیل كیسه‌های كوچك غیرمتحركی می‌دهد كه چربی و مواد سمی زائد به اضافه آب در آنها محبوس شده است. برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های ناشی از وجود این كیسه‌های كوچك چربی به پوست حالت پوست نارنج می‌دهد كه از مشخصات سلولیت می‌باشد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید