جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چه آزارهایی از نظر آسیب‌شناسی در سلولیت‌ها می‌توان یافت؟


چه آزارهایی از نظر آسیب‌شناسی در سلولیت‌ها می‌توان یافت؟
همه مصنفان براین عقیده‌اند كه هرگاه بافتی مبتلا به آزار سلولیت باشد در آخرین مرحله دچار اسكلروز و تصلب می‌گردد. از نظر آسیب‌شناسی این گونه آزارها در چهار طبقه قرار می‌گیرد :
۱-در نخستین مرحله پرخونی دیده می‌شود كه از نظر بالینی جلب نظر نمی‌كند و در این مرحله است كه عروق گشاد می‌شود و به ویژه در جایی كه بافت چربی بیشتر است این گشادگی بیشتر به چشم می‌خورد.
۲-ایجاد تراوش‌های بیماری‌ززایی (اگزودا) بدون وجود سلول‌های آماسی و یورش سلول‌های سفید كه فقط از تراوش‌های سروزی تشكیل شده و سراسر بافت ملتحمه‌ای را پرساخته است. دراین مرحله است كه از نظر بالینی ورم‌های زودگذر كمابیش متحرك به چشم می‌خورد كه در هنگام لمس صدای جرق جرق از آنها برمی‌خیزد و گاهی هم دردهای شدید و گره‌های دردناك تولید می‌كند.
۳-مرحله واپسین پیدایش است و البته در همه این مرحله پیدا نمی‌شود زیرا گاهی تراوش بیماری‌زایی جذب می‌شود در این مرحله تراوش بیماری‌زایی چسب‌گن می‌شود و رشته رشته می‌گردد بی‌آنكه واكنش عفونی در آن دیده شود تورحیه‌ای تشكیل می‌یابد كه در آن بجای سلول ملتحمه سلول فیبرساز (فیبروبلاست) و رشته‌های تصلبی پیدا می‌شود و به رشته‌های عصبی یورش می‌برد و همچنین جلو عروق خونی را می‌گیرد در مراحل مختلف دچار آماس‌های دردناكی می‌شود و این درد به نقاط دوردست دیگری كه عصبی به آنها وارد می‌شود منتشر می‌گردد.
۴-واپسین گام یا گره جوش خوردگی‌های فیبری است كه در آن بافت سلولی چربی بكلی نابود گشته و همچنین مایع مابین سلولی بكلی از میان رفته است سرخرگ‌ها دچار آماس و یا دچار آماس پوششی (پری آرتریت) گردیده و غشاء عصبی به بافت فیبری كاملاً چسبندگی پیدا كرده است تراوش بیماری‌زایی در این مرحله سفت می‌گردد و به دور هم جمع می‌شود و گلوله گلوله می‌شود و گره‌هایی تولید می‌كند كه می‌توان با دست آنها را حس كرد.
● چه چیزی انگیزه پیدایش این آزار در بافت ملتحمه می‌گردد؟
در ‌آغاز باید زمینه هر بیمار و همچنین علل مساعدكننده را درنظر گرفت برخی از كسان دچار آرتریت ورم كبد و آزارهای تراوش غدد داخلی و آزارهای میكربی هستند یا گاهی چند علت با هم دست به یكی می‌كنند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید