جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرطان قابل پیشگیری است؟


سرطان قابل پیشگیری است؟
تمامی سرطانهایی که از کشیدن سیگار واستفاده زیاد مشروبات الکلی ناشی می شوند کاملا قابل پیشگیری هستند . انجمن سرطان آمریکا چنین تخمین زده که درسال ۲۰۰۲ ۰۰۰/۱۷۰ نفراز سرطان ناشی از تنباکو و۰۰۰/۱۹ نفراز الکل و استفاده تنباکووالکل باهم جان باخته اند .
مدارک علمی و تحقیقات نشان می دهد که ۳/۱ ۵۰۰/۵۵۵ مرگ ناشی از سرطان درسال ۲۰۰۲ ناشی از عدم فعالیت فیزیکی ، مواد غذایی ، تنباکو و دیگر عادت های زندگی است که قابل پیشگیری هستند.
یک سری از سرطان های قطعی ناشی از عفونتهای آشکار،ویروس هپاتیت B (HBV ) و سرطان های دیگر که از را تغییر عادتهای زندگی ( غذایی و ...... ) واکسیناسیون یا آنتی بیوتیک ها قابل پیشگیری هستند .
استفاده دزبالای اشعه درمانی سرطان پروستات را متوقف می کند که البته دربعضی موارد بیماری برمی گردد .
طبق گفته آنتونی زایتمن پروفسور دررشته اشعه درمانی تومورها ازمدرسه پزشکی هارواردوبیمارستان ماساچست، تفاوت چندانی درآمارافرادزنده مبتلا به سرطان پروستات دیده نمی شود چرا که درحقیقت این سرطان ، بیماریست که آهسته رشد می کند ، درمطالعات جدید فقط برروی یافته های ۵ ساله تحقیق صورت گرفته و اعتقاد محققان براینست که برای مشاهده تغییر درآمار افرادزنده مانده ۱۰ تا ۲۰ سال وقت لازم است .
زایتمن می گوید : درمواردیکه بازگشت سرطان مشاهده می شود ، استفاده از دزبالای اشعه درمانی کاملا مفید است .
احتمال بازگشت سرطان دربیمارانی که برای درمان ازدزبالای اشعه رادیو اکتیو استفاده کرده اند ، کمتر می باشد . با محاسبه دقیق تکنولوژی امروز ، بیماران بهای کمتری دردرمان با دز بالای رادیو اکتیو علی رغم اثرات جانبی مثل ناتوانی ولاغری می پر دازند.
تقریبا ۲ میلیون مرد آمریکایی مبتلا به سرطان پروستات زنده مانده اند که برطبق گزارشات انجمن سرطان آمریکا وجود این سرطان درآنها تشخیص داده شده است . اگرچه از هر ۶ نفر مرد یک نفر درطول عمرخود به این بیماری مبتلا می شوند و فقط یک نفراز ۳۴ نفر از این مبتلایان می میرند.
طبق اطلاعات بدست آمده قبلی بیش از ۲۶/۰۰۰مرد آمریکایی برای درمان سرطان پروستات از پرتوگرافی استفاده کرده اند .
بازگشت دوباره سرطان پروستات علی رغم اشعه درمانی معمول، بسیاررایج است .
زایتمن می گوید طی ۱۰ سال اخیر تکنولوژی اشعه درمانی ، دکترها از اشعه درمانی دقیق تری نسبت به قبل برای درمان دراختیار بیمارستانها قرارداده اند.
درمواردی که دزبیشتری اشعه برای درمان سرطان استفاده می شود، ازابتلا به برخی موارد سرطان پروستات جلوگیری می شود . پروفسورزایتمن و همکارانش ۱۹۷ مرد را که تحت معالجه با اشعه درمانی با دزمعمول بوده اند را مورد بررسی وتحقیق قرارداده اند که ۱۹۵ نفرازاین افراد تحت معالجه با اشعه با دز بالا دردرمان زود هنگام پروستات استفاده کرده اند . سن میانگین مردان درگروه بیمارانی که از دزبالای اشعه استفاده می کنند ، ۶۶ و ۶۷ سال است .
فقط بیش از ۶۱ درصد مردان مبتلا به سرطان که از پرتو درمانی استفاده می کردند بعد از ۵ سال معالجه شده اند درحالیکه طبق یافته های اخیر دربیش از ۴/۸۰ درصد بیمارانی که تحت مداوای پرتو درمانی بادزبالا قرارگرفته اند ، سرطانی مشاهده نشده است .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید