پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سندرم پاهای بیقرار RLS


سندرم پاهای بیقرار RLS
سندرم پاهای بیقرار RLS از اختلال اعصاب مرتبط به خواب است كه موجب احساس نامطلوب گزگز ، در پاها را به وجود می آورد كه فقط هنگامی تسكین می یابد كه فرد پاهایش را حركت دهد . افرادی كه میزان آهن خونشان كم است وقتی از مكمل های آهن استفاده می كنند احساس می كنند این علائم تسكین می یابد .
همین تحقیقات نشان می دهد میزان طبیعی آهن در خون موجب تصفیه خون موجود در سیاهرگها می شود. تحقیقات نشانگر این مطلب است كه مغز افراد مبتلا به RLS به طور طبیعی آهن جذب نمی كند كه در حقیقت این فرضیه را استدلال می كند كه برای حفظ میزان دوپامین شیمیایی مغزآهن ضروری است و كافی نبودن میزان دوپامین منجر به بروز علائم RLS می شود. یك سری داروهایی به نام dopamine agonists که روی میزان دوپامین تاثیر می گذارد که برای درمان RLS تجویز می شود .
● سندرم پاهای بیقرار چیست ؟
سندرم پاهای بیقرار وضعیتی است که گاهی هنکامی که فرد می خواهد بخوابد، میل شدید و غیر قابل مقاومتی برای حرکت دادن پاها به خاطر احساس ناخوشایندی بوجود می آورد. گاهی حرکت دادن پاها برای مدت کوتاهی فرد را از این حالت خلاص می کند. سندرم پاهای بیقرار گاهی با با خواب تداخل می کند و موجب احساس خستگی و کوفتگی و کاهش فعالیتهای روزمره در طی روز بعد می شود .
● چه چیزی موجب بروز سندرم پاهای بیقرار می شود ؟
علت اصلی سندرم پاهای بیقرار مشخص نیست ولی شاید مربوط به مسائل ژنتیکی باشد چرا که در بین افراد خانواده شایع می شود . مسایلی همچون کمبود آهن یا کم خونی آنمی مشکلاتی در کلیه ، حاملگی ، روماتیسم ،دیابت و بیماریهای پارکینسون ممکن است به این بیماری مربوط باشند. اگرچه گاه افرادی که به دنبال معالجه این بیماری هستند دچار بیماریهای ذکر شده نیستند .سندرم پاهای بیقرار گاه پی آمد غیر عادی بودن میزان آهن خون و میزان دوپامین شیمیایی مغزمی باشد . گرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این ارتباط لازم است .
● از نشانه ها وعلائم آن چیست ؟
سندرم پاهای بیقرار گاه موجب احساس دردناک گزگز در پاها به اصطلاح سوزن سوزن شدن پا ، تیغ تیغی می شود .این احساس موجب بروز میل شدید و غیر قابل مقاومتی برای حرکت دادن پاها بوجود می آورد . حرکت دادن پاها برای مدت کوتاهی فرد را از این حالت خلاص می کند . این حالت معمولا هنگامی که فرد استراحت می کند یا می خواهد بخوابد بوجود می آید .
وقتی فرد بخواب می رود پاها ، تند و بی اختیار حرکت می کند . این حرکات را حرکات متناوبی اندام می نامند . که موجب بیدار شدن فرد شده و همچنین به مشکلات ورم مفاصل نیز می افزاید . این حرکات متناوب اعضا می تواند در طی روز نیز رخ دهد گرچه ممکن است با این احساس بعنوان مشکل برخورد نکنید .وقتی حرکات متناوب اعضا در شرایطی خاصی بروز کند به آن سندرم پاهای بیقرار می گویند .
● سندرم پاهای بیقرار چگونه تشخیص داده می شوند ؟
سنردم پاهای بیقرار نخست از طریق ارزیابی نشانه هاو علائم تشخیص داده می شود. گاهی مطالعات و تحقیقاتی که از ثبت تعداد حرکات غیرارادی فرد درخواب است وpolysomnography نامیده می شود RLS را تشخیص می دهند. آزمایشات دیگری نظیر آزمایش خون و شرایط دیگری که می توان نشانه های بیماری را بهتر مشاهد کرد برای تشخیص RLS بکار می رود .
● RLS چگونه معالجه می شود ؟
انجام یک سری تمرینات آرام و کششی و همچنین پرهیز از کشیدن سیگار و کافئئن از نشانه های خفیف این بیماری جلوگیری می کند . وقتی نشانه ها و علایم بیماری شدید شود و خوابیدن را مشکل کند برای کمک و درمان ، دارو تجویز می شود .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید