پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هموکروماتیس چیست؟


هموکروماتیس چیست؟
وقتی بدن آهن بیش از اندازه ایی از غذا و منابع دیگر مثل ویتامین هایی كه حاوی آهن هستند ، جذب كند هموکروماتیس رخ می دهد این بیماری بتدریج موجب ساخت آهن مفرط در بافتها و اعضا می شود كه اگر ساخت آهن درمان نشود به مرور پس از چند سال می تواند به اعضا بدن آسیب برساند.
● دلایل هموکروماتیس چیست؟
بروز هموکروماتیس دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد در آمریكا معمولا این بیماری از ناهنجاریهای ژ‍نتیكی به وجود می آید . فردی كه ژ‍ن ناقص و معیوب را از والدین به ارث می برد بیشتر احتمال می رود كه به آن دچار شود . نواقص ژ‍نتیكی در بدو تولد بوجود می آید اما نشانه ها و علایم آن به مرور در دوران جوانی و بزرگسالی ظاهر می شود . چون هر فردی ژ‍ن ها را از پدر و مادرش به ارث می برد به آن هموکروماتیس ارثی می گویند .
● از نشانه ها و علایم آن چیست ؟
۱- افسردگی احساس خستگی بیش از اندازه
۲- ضعف
۳- كاهش وزن
۴- درد شكم
۵- درد مفصل
چون این علایم در بیماریهای دیگر نیز ظاهر می شود به همین دلیل تشخیص هموکروماتیس در مراحل اولیه بسیار مشكل است .
● چگونه تشخیص داده میشود ؟
انباشته شدن آهن اضافی بیش از اندازه كه مرتبط با هموکروماتیس است از طریق دو آزمایش خون قابل تشخیص می باشد . آزمایشی كه میزان آهن بدن را اندازه می گیرد كه این آزمایش ساده حتی در مطب دكتر نیز قابل انجام است .
اگر آهن اضافی در مراحل نخست تشخیص داده شود درمان، می تواند روند آن را كند كرده و از مشكلات جدی پیشگیری كند. اما اگر در مراحل نخست و اولیه تشخیص داده نشود و درمان نشود موجب بروز یك سری مشكلات جدی میشود كه این مشكلات شامل ورم مفاصل، نارسایی های قلبی ، مشكلات كبدی مثل سرطان كبد می باشند.
● درمان آن چیست ؟
درمان هموکروماتیس ،خون دادن مرتب ومتناوب از بازو می باشد مانند اهدا خون. این نوع درمان بسیار سالم و موثر است . بیمار اگر درمان را قبل از آسیب دیدن اعضا شروع كند ، زندگی معمول وطبیعی در انتظارش خواهد بود .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید