جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آربراتوم


آربراتوم
قطعه ای است که به کشت منتخب و گسترده ای از گیاهان شامل درختان ، درختچه ها و بوته ها با اهداف معرفی گونه های بومی و غیر بومی و گسترش مجموعه های آنها جهت دستیابی به امکانات مختلف آموزشی ، پژوهشی و تفریحی اختصاص یافته است . این قطعه در ضلع جنوب غربی باغ گیاهشناسی ملی ایران با مساحت حدود ۱۴ هکتار جهت کاشت گونه های مختلف درختی , درختچه ای و بوته ای در نظر گرفته شده است .
در ابتدای این قطعه دو در یاچه و برکه ای احداث گردیده که توسط رودخانه ای آب وارد دریاچه ها می گردد . همچنین در این قطعه جاده اصلی به طول ۷۲۰ متر و ۶۴۰۰ متر پیاده رو به عرض ۲ متر جهت دسترسی به قسمتهای مختلف و نیز سه دهنه پل روی رودخانه و بین دریاچه ها نصب گردیده است .
جهت آبیاری گیاهان سیستم آبیاری تحت فشار( بارانی ) در نظر گرفته شده كه به مرحله اجرا در آمده است . در حال حاضر عملیات آماده سازی عرصه شامل خاکریزی و تسطیح قطعات به پایان رسیده و عملیات زراعی و کاشت گونه های مناسب و پیش بینی شده در دست اجرا می باشد.
گونه‌های موجود در عرصه شامل : سرو شیرازی(Cupressus sempervirens)، سرو نقره‌ای (Cupressus arizonica)، زبان گنجشک(Fraxinus rotundifolia)، توت(Morus alba ) ، اقاقیا (Robinia pseudocacia)، سپیدار(Populus alba)، داغداغان(Celtis australis)، انار(Punica granatum)، چنار (Platanus orientalis) و عرعر (Ailanthus altissima) می‌باشد. اطراف دریاچه با استفاده از چمن و گیاهان پوششی و گلهای فصلی طراحی گردیده است.
منبع : موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران


همچنین مشاهده کنید