چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

الاسموزاروس، دایناسور صفحه نازک


الاسموزاروس، دایناسور صفحه نازک
● أناتومی:
الاسموزاروس، خزنده ای دریایی و گردن دراز با طول بیش از ۴۶ فوت(۱۴متر)بود. نیمی از طول آن مربوط به گردنش بود كه دارای ۶۷-۷۵ مهره بود(در مقایسه با انسان كه ۸-۷مهره گردن دارد).
الاسموزاروس، چهار زایده بلند و پدالی شکل، سری کوچک، دندانهایی تیز، آرواره ای قوی و دمی نوک تیز داشت. این جانور بلندترین پلزیوزار بود.
● طبقه بندی:
الاسموزاروس خزنده بود اما دایناسور نبود. این جانور متعلق است به:
· مهره داران
· تتراپودا
· دیاپسیدها- دیاپسیدها شامل همه خزندگان(به استثنای لاک پشتها)و پرندگان می باشند. از ویژگیهای آنها وجود دو حفره در بخش پشتی و بالایی جمجمه و دو حفره پشت چشمهاست.
· ساروپتریجیا(که هم شامل پلیکوزارها و هم شامل نوتوزارها می باشد).
· پلزیوزار(خزندگان دریایی)
· پلزیوزارویید- گروهی از پلزیوزارها که دارای گردن بلند و ماری شکل، سر کوچک و بدن عریض هستند. پلزیوزاروییدها شامل پلزیوزاروس، کریپتوکلییدوس و الاسموزاروس می باشند.
● زمان زیست:
الاسموزاروس در دوره کرتاسه پسین می زیست و در انقراض کرتاسه- ترشیاری(۶۵میلیون سال قبل) از بین رفت.
● رفتار:
الاسموزاروس در اقیانوسهای آزاد می زیست و از هوای آزادتنفس می كرد. در معده بعضی ازپلزیوزارها، سنگهای كوچكی یافت شده است. این سنگها به خرد كردن غذا كمك می كرده است یا مثل ماسه به شیرجه زدن آنها كمك می كرده است.
● تغذیه:
الاسموزاروس، ماهیها و جانوران شناگر دیگر را می خورده است. این جانوران آرواره هایی قوی و دندانهایی تیز داشتند.
● تحرک:
الاسموزاروس، با استفاده از چهار زایده پدالی شکل، با حالتی شبیه به لاک پشتهای مدرن امروزی، به آهستگی شنا می کرد. این جانور می توانست مسافت کمی را در سواحل ماسه ای پیموده و تخم گذاری کند.
● کشف فسیلها:
الاسموزاروس، در سال ۱۸۶۸ توسط دیرینه شناس کوپه(از روی فسیلی که در وایومینگ ایالات متحده کشف شده بود) نامگذاری شد. فسیلهای دیگر الاسموزاروس هم در آمریکای شمالی یافت شده اند.
منبع : پایگاه داده‌های علوم زمین کشور


همچنین مشاهده کنید