شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عفونت HIV و لوله گوارش


عفونت HIV و لوله گوارش
تظاهرات بیماری GI به صورت اشکال در بلع، اسهال یا کولیت شایع است. این فرآیند اغلب ناشی از تغذیه ناکافی به دلیل بی اشتهایی و کاهش وزن در بیماری پیشرفته HIV می باشد.
تهوع و استفراغ شایع می باشد. اغلب این علائم به داروهای مصرفی مربوط می شوند. به عنوان درمان آزمایشی داروهای مظنون را می توان قطع کرد. اگر علائم تهوع و استفراغ برطرف نشدند و به درمان فرضی با آنتاگونیست های هیستامین (H۲ ) و یک داروی ضد استفراغ پاسخ ندهند، می توان آندوسکوپی کرد. نمونه برداری ممکن است لنفوم، سارکوم کایوزی یا گاستریت ویروسی و نیز حالت هایی که مستقیما به بیماری HIV مربوط نمی شوند را مشخص کند.
تست های عملکرد کبد ممکن است اساس هپاتوسلولار را برای این علائم نشان بدهد چون بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری HIV در معرض خطر هپاتیت B یا C هم قرار دارند.
اختلالت تستهای عملکرد کبد در بیماری HIV شایع و اغلب غیر اختصاصی اند. افزایش شدید آلکالن فسفاتازسرم، بیماری ارتشاحی کبد را ممکن است مطرح کند (مثل عفونت MAI یا CMV ) و می تواند در بیماران مبتلا به کله سیستیت بدون سنگ، کریپتوسپوریدیوز یا کلانژیت اسکلروزان همراه با ایدز نیز دیده می شود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید