شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۲۷ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
صبح پنجشنبه بی برو برگرد، اغلب کوچه و خیابان‌های شهر مملو از زباله‌ها و بازمانده‌های آخرین شب چهارشنبه سال است.
متاسفانه بعد از آتش‌بازی و به تعبیری چهارشنبه سوزی، اغلب مردم هیچ کاری به پاکسازی کوچه و محله ندارند و در انتظار آمدن رفتگر‌های زحمتکش می‌مانند.
این در حالی است که حجم قابل توجهی زباله و سیاهی روی شهر با تعداد محدود رفتگرها هیچ تناسبی ندارد و آنها نمی‌توانند به این زودی‌ها شهر را پاکیزه کنند.
این قشر زحمتکش که مانند هر شهروند دیگری دوست دارد شب عید در کنار خانواده‌اش باشد باید تا پاسی از شب زباله‌ها و آلودگی‌ها را از سطح شهر بزداید. حال آنکه هر یک از شهروندان می‌توانند با یک جارو و خاک‌انداز ساده فقط جلوی منزل خود را تمیز کنند.
به هر حال داشتن روحیه همکاری و حس وظیفه‌شناسی یکی از ویژگی‌های ما ایرانیان است و این موضوع را در حرکات و رفتار شهروندان باید دید.
● خرید میوه شب عید
برای ما ایرانی‌ها خرید شب عید اهمیت زیادی دارد و این در حالی است که گاهی با خرید غیرمنطقی زمان و سرمایه خود را تلف می‌کنیم. یکی از نمونه‌های این اتلاف وقت و پول، خرید یکجای میوه شب عید است. برخی از خانواده‌ها از هر نوع میوه چندین کیلو خریداری می‌کنند تا از خرید میوه در ایام عید راحت باشند.
این در حالی است که نه تنها جای کافی برای نگهداری این میوه‌ها در اختیار ندارند، بلکه میهان‌هایی که در روز های آخر عید به خانه آنها می‌روند با میوه های مانده و گاه خراب شده پذیرایی می‌شوند.
به همین منظور توصیه می‌شود که خرید میوه عید به تد‌ریج و در طول این ایام با توجه به نیاز خانواده انجام شود تا هم میوه‌ها سالم‌تر بمانند و از دور ریز آنها جلوگیری شود و هم جا برای نگهداری آنها در منزل وجود داشته باشد. این در حالی است که در ایام نوروز هم اغلب میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار باز بوده و به مشتریان سرویس‌دهی می‌کنند.
● نقاشی روی بوم شهر
کارگران نقاش این روز‌ها قلم به دست در جای‌جای شهر به چشم می‌خورند و هر یک نقاشی گوشه‌ای از بوم شهر را به عهده گرفته‌اند. یکی باجه تلفن و دیگری دیوار‌های شهر را رنگ آمیزی می‌کند.
در این بین گاهی اوقات برخی شهروندان با اصرار از کارگران می‌خواهند تا دیوار‌های مغازه یا منزل آنها را نیز رنگ کنند که این موضوع موجب ناراحتی و دلخوری کارگران می‌شود. زیرا آنها به هیچ‌وجه نمی‌توانند از رنگ و مواد اولیه‌ای که در اختیار آنها قرار گرفته برای رنگ‌آمیزی جای دیگری استفاده کنند.
البته کارگران نیز باید توجه داشته‌ باشند که بعد از رنگ آمیزی باجه‌ها یا دیوار‌های شهر حتما در مورد تازه بودن و خیس بودن رنگ، رهگذران را آگاه کنند. زیرا تا به حال لباس بسیاری از شهروندان حواس‌پرت، با رنگ‌های تازه حسابی آلوده و رنگی شده است.
● جلوگیری‌ازسرقت نوروزی
با وجود اینکه طرح‌های ویژه نیروی انتظامی که در چند سال اخیر در تعطیلات نوروز اجرا شده تا حدود زیادی آمار سرقت از خانه‌ها را کاهش داده اما همکاری مردم در این زمینه هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
از آنجا که تعداد قابل توجهی از سکنه هر آپارتمان یا منازل شخصی در ایام عید به سفر می‌روند، خالی ماندن منازل راه را برای سرقت اثاثیه هموارتر می‌کند. به همین منظور توصیه می‌شود ضمن اطمینان از قفل شدن در و پنجره ساختمان‌ها، از نگهداری اشیای قیمتی یا پول نقد قابل توجه در منزل خودداری شود.
به جای نگهداری اشیای قیمتی در منزل می‌توان آنها را به صندوق امانات بانک‌ها سپرد و با خیال راحت به سفر رفت. در جریان گذاشتن یکی از اقوام یا آشنایان معتمد در مورد خالی بودن خانه در ایام نوروز هم می‌تواند کمک کننده باشد و به این ترتیب آنها می‌توانند در صورت طولانی بودن سفر به خانه سر بزنند.
البته به طور حتم هیچ راهکاری بهتر از خودداری از نگهداری اشیای با ارزش در خانه نیست.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید