شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گفت وگوی دوستانه میهمانی را شیرین تر می کند


گفت وگوی دوستانه میهمانی را شیرین تر می کند
در تعطیلات نوروز بازار دید و بازدید و میهمانی رفتن و میهمانی دادن بسیار داغ است. شاید در طول سال به دلیل مشغله های فراوان فرصت زیادی برای دیدار اقوام و آشنایان پیش نیاید. بنابراین باید فرصت تعطیلات نوروز را غنیمت شمرد و از آن بیشترین بهره را برد و دیدارها را تازه کرد.حضور در میهمانی ها آدابی دارد که با رعایت آن می توانید برای خود و سایر میهمانان و میزبان لحظات خوب و لذت بخشی را رقم بزنید.بیشترین حجم از زمان میهمانی ها به بحث و گفت وگوهای دوستانه میان میهمانان و میزبان اختصاص دارد، در واقع همین گفت وگوها است که می تواند میهمانی را تبدیل به یک محفل دوستانه و گرم و صمیمی یا میدان جنگ کند.
موضوعات بسیار زیادی هستند که می توان درباره آنها صحبت کرد مانند سفر، موضوعات مربوط به بچه ها، تفریحات مختلف، مسابقات ورزشی اخیر و فیلم های خوبی که به تازگی دیده اید یا کتاب های جذابی که خوانده اید. بعضی ها در میهمانی دائماً درباره مشکلات و ناراحتی های خود و کاستی ها و مشکلات محیط اطرافشان صحبت می کنند. در واقع هیچ کس علاقه مند به شنیدن این گونه صحبت های ناراحت کننده نیست. بنابراین بهتر است موضوعات خوشایندتری را برای گفت وگو انتخاب کنید.
گاهی اوقات افراد خوش صحبت آن قدر گرم حرف زدن می شوند که فراموش می کنند دیگران نیز حق صحبت کردن دارند. گفت وگو مانند یک خیابان دوطرفه است. گاهی گوینده هستید و گاهی شنونده. زمانی که دیگران صحبت می کنند با دقت و علاقه به آنها گوش دهید و حرفشان را قطع نکنید. خوب گوش دادن یکی از روش های نشان دادن احترام شما به دیگران است.
همه افراد به یک اندازه خوش صحبت و اجتماعی نیستند. گاهی اوقات در میهمانی ها چند نفر در گوشه ای مشغول گفت وگو درباره موضوعی خاص می شوند و افرادی نیز تنها و بدون هم صحبت باقی می مانند. حتی اگر با تعدادی از میهمانان صمیمی تر هستید و حرف های زیادی برای گفتن دارید، دلیلی ندارد که تمام مدت میهمانی به گفت وگو با آن افراد بپردازید.
بهتر است موضوعاتی را برای گفت وگو انتخاب کنید که عمومی تر هستند و همه افراد می توانند درباره آن اظهارنظر کنند. اگر فرد خوش صحبت و برون گرایی هستید سعی کنید افراد کم حرف را نیز به گفت وگوی دسته جمعی دعوت کنید و به اصطلاح آنها را نیز به حرف بیاورید. اگر همه میهمانان با یکدیگر به یک اندازه با هم آشنا نیستند میزبان می تواند آنان را به یکدیگر معرفی کرده و زمینه گفت وگو میان میهمانان را ایجاد کند. بهتر است موضوعاتی را که احتمال می دهید به بحث و جدل میان میهمانان ختم می شود را مطرح نکنید. شاید شما علاقه مند به بحث های داغ باشید اما میهمانی جلسه مناظره نیست. حتی اگر با صحبت های طرف مقابل تان موافق نیستید، می توانید با رعایت احترام نظر خود را بگویید اما لزومی ندارد که او را قانع کرده و وادار به پذیرش عقیده خود کنید. در چنین مواقعی بهتر است موضوع صحبت را عوض کنید.
اگر فرزندانی با سنین کم دارید این وظیفه شما است که آنان را کنترل کنید. اگر در خانه خودتان پریدن روی مبل یا آشغال ریختن روی زمین و دست زدن به هر چیز برای بچه ها مجاز است مسلماً در خانه میزبان چنین کاری دور از ادب است. پس با این بهانه که «بچه ها باید آزاد باشند» میزبان را از خود نرنجانید. بعضی از افراد در میهمانی ها دائماً برای رفتن عجله دارند. این رفتار برای میزبان چندان خوشایند نیست. گاهی اوقات بچه ها مرتباً به پدر و مادرشان می گویند «حوصله ام سر رفت پس کی می رویم » یا این که والدین برای ساکت کردن بچه ها آنان را تهدید به زودتر رفتن از میهمانی می کنند. میزبان برای برپایی این میهمانی تدارک زیادی دیده است و دوست دارد افراد آرامش داشته باشند و از میهمانی لذت ببرند نه این که دائماً حرف از رفتن بزنند یا این که فکرشان مشغول کارهای عقب مانده خود باشد.
از طرف دیگر، دیر رفتن میهمانان نیز موجب ناراحتی میزبان خواهد شد. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که خانواده شما به شب زنده داری عادت دارد نباید تا پاسی از شب میهمانی را ادامه دهید زیرا ممکن است میزبان به شب زنده داری عادت نداشته باشد. تشکر کردن را نیز فراموش نکنید. تشکر کردن انواع مختلفی دارد. بعضی از افراد برای میزبان هدیه کوچکی می خرند یا گل و شیرینی به میهمانی می آورند. هیچ گاه به میزبان اصرار نکنید که از هدیه ای که آورده اید در میهمانی استفاده کند زیرا ممکن است او به هر دلیلی تمایلی به این کار نداشته باشد. به عنوان مثال ممکن است میزبان بنابه دلایلی نخواهد شیرینی که آورده اید را به میهمانان تعارف کند یا دسته گل شما را روی میز بگذارد.

غزاله مرعشی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید