پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۵ اسفند: در شهر چه گدشت؟!


۲۵ اسفند: در شهر چه گدشت؟!
با توجه به اینکه چند روز بیشتر به عید نوروز نمانده، سرعت انجام کار‌های مربوط به عید مخصوصا خانه تکانی بیشتر شده است تا همه چیز برای آمدن نوروز مهیا باشد.
به همین دلیل این روز‌ها سر شرکت‌های خدماتی که برای نظافت منازل کارگر می‌فرستند، بسیار شلوغ است و به موازات آن درصد بدقولی‌ها هم بیشتر شده است.
تعدادی از شهروندان در تماس با ستون در شهر چه خبر متذکر شده‌اند که گاهی برخی از این شرکت‌ها در فرستادن کارگر کوتاهی می‌کنند و کار خانه تکانی را عقب می‌اندازند.
به گفته آنها، هرچند روز و ساعت آمدن کارگر به صورت تلفنی هماهنگ می‌شود، اما گاهی کارگران با چند ساعت تاخیر در محل حاضرمی‌شوند یا اصلا نمی آیند و به این ترتیب وقت مشتری تلف می‌شود.
انتظار می‌رود شرکت‌های خدماتی در این مورد با برنامه‌ریزی بیشتری عمل کنند تا وقت مشتریان تلف نشده و خانه‌تکانی آنها به تاخیر نیفتد. البته چنین بدقولی‌هایی در برخی از صنف‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود که شاید یکی از دلایل آن می‌تواند واگذار کردن کارها به دقیقه ۹۰ توسط مشتریان باشد.
● تن ماهی فقط ۵۰۰ تومان
در این روز‌ها گاهی قیمتی که در حراجی‌ها اعلام می‌شود به قدری دور از منطق است که باید به سلامت و کیفیت جنسی که به حراج گذاشته شده، شک کرد. به عنوان مثال، اخیرا در برخی خیابان‌های شهر وانت‌هایی مستقر شده‌اند که پشت آنها مملو از کنسرو تن ماهی است.
این در حالی است که فروشنده این کنسروها در بلندگو اعلام می‌کند که بهترین تن ماهی را با ارزان‌ترین قیمت به فروش می‌رساند و تاکید می‌کند که روی قوطی تن‌ها تاریخ تولید و انقضا وجود دارد.
با توجه به اینکه قیمت تن ماهی در بازار بسیار بالاتر از قیمت حراجی این کنسروهاست باید در مورد خرید این اجناس دقت بیشتری به خرج داد، زیرا احتمال تاریخ‌گذشته بودن یا تقلبی بودن این تن‌ها وجود دارد.
● تاریخ مصرف سبزه‌ها
گویا مقوله توجه به تاریخ مصرف مشمول سبزه‌های عید نیز شده است. برای نمونه، برخی شهروندان در چند روز اخیر سبزه‌‌هایی خریدند که فقط ۲۴ ساعت مهمان سفره هفت‌سین آنها بود و بعد از این مدت رنگ‌ آن از سبزی به زردی گرایید.
به گفته افراد صاحب نظر در این مقوله، برخی حبوب فقط تا زمان محدودی در شرایط عادی رشد می‌کنند و برای رشد بیشتر نیاز به محیط طبیعی و مناسب دارند. بنابراین هر دانه‌ای در ظرف و در شرایط مرطوب به رشد خود ادامه نمی‌دهد.
شاید مشکل این سبزه‌های موقت همین بوده است. به هر حال برای خرید برخی کالا‌ها بهتر است دور فروشنده‌های دوره‌گرد خط کشید و به مغازه‌ها مراجعه کرد.در غیر این‌صورت، برای پس دادن کالا هیچ دسترسی به فروشنده ندارید.
در پایان نیز یادآوری این نکته ضروری است که برای خرید سبزه حتما به بلندی و عمر آن توجه کنید تا سبز بودن آن دست کم به روز‌های آغازین سال برسد. زیرا در صورت پیر بودن سبزه‌ای که خریداری می‌‌کنید پس از چند روز بوی نامطبوعی از آن برمی‌خیزد که نگهداری از آن‌ را مشکل می‌کند.
● از عیدی تا پول زور
به محض نزدیک شدن به روز‌های آخر سال گاهی اوقات مبحث شیرین عیدی دادن و عیدی گرفتن به مبحث تلخ پرداخت پول زور تبدیل می‌شود. این پول زور همان عید‌ی‌هایی است که شهروندان مجبورند بر خلاف میل باطنی به برخی ارائه‌کنندگان کالا و خدمات پرداخت کنند.
برای نمونه، این روز‌ها برخی ارائه‌کنندگان خدمات رایگان صدای زنگ منازل را به صدا در می‌آورند و برخلاف توصیه‌های مسئولان،‌ از شهروندان عیدی مطالبه می‌کنند. این در حالی است که مطابق قانون تمامی خدمات رایگانی که ارائه آن از طریق پرداخت مالیات‌ توسط شهروندان تامین می‌شود مشمول پرداخت اجباری عیدی نمی‌شوند.
به هر حال به نظر می‌رسد بهترین شیوه برای برخورد با این پدیده، خودداری از پرداخت نوع اجباری آن است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید