سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ مارس ۱۸۹۰ ـ بیسمارک صاحب فرضیه جنگ محدود ـ مردی که آلمان را یکپارچه و قدرتی در اروپا کرد برکنار شد


بیمسارک مردی که به تدبیر او آلمان که به صورت امیر نشین های متعدد بود یکپارچه و به صورت یک قدرت در اروپا در آمد ۲۰ مارس ۱۸۹۰ از صدر اعظمی بر کنار و خانه نشین شد. وی با سه جنگ « محدود » دانمارک ، اتریش و فرانسه ــ سه مدعی ایالات آلمانی ــ را شکست داده بود و به هدف خود که ایجاد آلمان واحد بود و کسی قبلا تصورش را نمی کرد جامه عمل پوشانیده بود.
بیسمارک « جنگ محدود » را تعریف کرده ــ تعریفی که هنوز به قوت خود باقی است. طبق این تعریف ، جنگ محدود ستیز مسلحانه میان دو طرف است که پای دیگران به آن کشانده نشود . وی گفته است که ورود سایر کشورها به یک جنگ محدود باعث نقض غرض و تغییرات سیاسی ــ جغرافیایی وسیع می شود و ای بسا که نتیجه کار هم معکوس باشد.
ویلهلم دوم که هنگام نشستن برجای پدر به عنوان قیصر آلمان ۲۹ ساله بود بیسمارک را مانع جاه طلبی های خود می دید ولی به دلیل محبوبیت بیسمارک در جامعه المان قادر به تغییر او نیود.
دو سال بعد مخالفت پارلمان آلمان با یک برنامه اجتماعی بیسمارک که پارلمان عقیده داشت مآلا به زیان کارگران تمام خواهد شد این فرصت را به دست قیصر جوان داد. بیسمارک در صدد انحلال پارلمان و تجدید انتخابات بر آمد که قیصر او را به مذاکره دعوت کرد ، ولی در ساعت مقرر بیسمارک به دیدار او نیامده بود . قیصر به کشف علت پرداخت و معلوم شد که بیسمارک خواب بوده است . قیصر با اعلام این که بیسمارک پس از این همه تلاش نیاز به استراحت دارد او را معاف کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید