پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طلوع وحدت


طلوع وحدت
با توجه به کیش بت پرستی و آکندگی اختلاف دیرین و جنگ و ستیز سالهای قبل از محمد(ص) در جامعه نکبت بار آنروز حجاز، دیگر امیدی برای رهایی ساکنان آن دیار از پرتگاه سقوط و آتش جز با ظهور پیام آور وحدت و صلح و اخوت میسر نبوده است.
پیامبر اسلام، سرحلقه وحدت و اتحاد، در جامعه آنروز توانسته است عداوت و دشمنی کهنه اعراب را در مسلخ عشق و ایثار سر ببرد و بادیه نشینان متفرق و کینه توز را به تالیف قلوب و یکرنگی و یکدلی بخواند.
با توجه به نص آیات قرآن مجید در می یابیم که خداوند منان عنصر وحدت و اتحاد جامعه اسلامی را نعمت بزرگی دانسته و آنرا دستاورد ارزنده ای در فلسفه پیام پیامبر در جامعه بشری می داند تا آنجایی که مصداق بارز آنرا در رسالت ۲۳ ساله پیامبر، با توجه به اختلافات تعصبانه اعراب نسبت به هم و رسوخ ثمار «خون را جز خون نمی شوید» در ژرفای سنت عوامانه و دانش عامیانه آن جامعه رو به قهقرا، در یک تحول عظیم و رعدآسا که خاستگاه تکوین تاریخ نوین جامعه انسانی است، می توان به روشنی دریافت اگر وحدتی را که پیامبر برای آنروز جامعه عرب به ارمغان آورده بود بعد از وفاتش نیز تداوم می یافت، اسلام قطعا فاتح بلامنازع پهنه عالم می شد و شعاع پر فروغ آن از چهار سوی جغرافیای هستی تابیدن می گرفت ولی «وااسفا» دیری نپائید که زخمهای کهنه و چرکین دشمنانه عرب صدر اسلام نسبت به هم سرباز کرده و دیگر بار بذر شوم تفرقه در بین یاران یکدل و یکسوی بدر و حنین پاشیده شد و با تعصب کورکورانه و نافرجام چنان شوریدگی در جامعه بعد از وفات پیامبر آفریده شد که ملازمان رکاب پیامبر، یعنی همان فاتحان بزرگ غزوات بدر و حنین، خندق و خیبر، در آنسوی خندق در دخمه تنهایی و عزلت سر در گریبان اندوه نفس گیر، در غم وحدت بر باد رفته ای که میراث ماندگار زحمت پیامبر بود، فرو برده اند و از همین جاست که زمام حکومت اسلامی به دست نااهلان بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس قرار گرفته است و پیشوایان راستین برگزیده خدا چشم انداز دلگیر آینده جامعه اسلامی را غمگنانه به نظاره نشستند تا اینکه دگر باره معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی«ره» با دم مسیحایی خویش چنان امتی یک دل و یکرنگ در صف فشرده وحدت آفرید که جای شگفتی نگذاشت، اگر ببینیم حواریون روح ا... از شیعه و سنی و حتی ره پویان طریقت عیسی و موسی و پیروان هر کیش و مسلک و مذهبی در مسلخ عشق و ایمان به یمن دلدادگی به رهبرشان جان در طبق اخلاص نهاده و گوش به فرمان آن امام فرزانه در پیکار با خصم زبون در جبهه ها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و اکنون نیز بر همگان که تشنه استقرار عدالت اجتماعی در جامعه هستند فرض است دست از اختلاف علائق و سلائق کشیده، در پشت سر رهبر فرزانه فرزند خلف روح ا... یعنی خامنه ای عزیز به نماز وحدت و اتحاد و ایمان قامت ببندند.
برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع در شهرستان گنبد کاووس هفته وحدت را گرامی می دارند. وحدتی که در نتیجه آگاهی و نقش بر آب شدن توطئه های دشمن بدست آمده رو به سمت تعالی و سازندگی دارد.
وحدت هدفها را یکسان ساخته و حل مشکلات را آسانتر می کند. شکی نیست با زدودن غبار اختلافات کاذب، دشمنان اصلی شناخته شده و راه برای دوستی و مودت هموار می شود.
با توجه به تحولات در جامعه کنونی و ظلمی که در حق مظلومان جامعه صورت می گیرد آیا براستی می توان در این شرایط از امت بیدار جوی اسلام اعم از شیعه و سنی و از همه
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید