جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۲۳ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
با نزدیک شدن به شب چهارشنبه آخر سال، شنیدن صدای گوشخراش انفجار انواع نارنجک‌ها و ترقه‌های دست‌ساز به یک صدای اجباری تبدیل ‌می‌شود
که مردم باید آن را بشنوند تا هیجان کاذب گروهی فروکش کند. متاسفانه با وجود برخورد قاطعانه ماموران با افرادی که اقدام به فروش مواد محترقه می‌کنند، برخی جوانان و نوجوانان با تهیه مواد اولیه اقدام به ساخت ترقه و نارنجک دست‌ساز در منزل می‌کنند که زنگ خطری برای همسایگان به‌شمار می آید.
آمار سال گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از آتش‌سوزی‌های هفته آخر سال بر اثر آتش‌ گرفتن مواد محترقه در انباری و پارکینگ ساختمان‌ها بوده است؛ به همین منظور توصیه می‌شود که خانواده‌ها نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند تا از بروز فاجعه‌های غیر قابل جبران جلوگیری شود.
● قطع آب و خانه تکانی
افزایش مصرف آب برای خانه تکانی در روز‌های پایانی سال یک رابطه مستقیم بین خانه‌تکانی و مصرف آب ایجاد کرده تا جایی که گاهی افزایش مصرف، موجب قطع آب طبقات بالای ساختمان‌ها می‌شود. به این ترتیب ساکنان طبقات بالا برای امور روز‌مره خود نظیر پخت و پز هم دچار مشکل می‌شوند.
هرچند افزایش مصرف آب در روز‌های خانه تکانی امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد اما دست کم می‌توان به شیوه‌ای آن را مدیریت کرد که آب به طبقات بالاتر هم برسد و ساکنان این طبقات دچار مشکل نشوند.
به عنوان مثال مدیریت زمان استفاده از ماشین لباسشویی یکی از اقداماتی است که می‌تواند در این راستا صورت گیرد. از سوی دیگر، ساکنان آپارتمان‌ها می‌توانند در مورد اموری که به استفاده زیاد از آب نیاز دارد با یکدیگر توافق کرده و هر روز چند واحد از آپارتمان این کار را انجام دهند.
● میهمانان ناخوانده پاگرد
پاگرد راه‌پله‌‌های مجتمع‌های مسکونی گاهی اوقات میزبان میهمان‌های ناخوانده‌ای است که برای عبور از آنها باید مانند بچه‌ها، لی‌لی بازی کرد و یک پا از رویشان پرید. این میهمانان ناخوانده همین کفش‌ها و دمپایی‌هایی است که ساکنان بی‌مبالات و نا آشنا با فرهنگ زندگی در مجتمع‌های مسکونی از خود به جا می‌گذارند.
آنها به اینکه فضای راهرو‌ها متعلق به عموم ساکنان است هیچ توجهی ندارند و گاه کفش‌های آنها تمامی سطح پاگرد را به خود اختصاص می‌دهد. از آنجا که این مشکل در اغلب مجتمع‌های مسکونی شایع است باید یاد آور شویم که گوشزدکردن ناپسندی چنین تخلفاتی وظیفه مدیر ساختمان بوده و در صورت قصور وی، هر یک از ساکنان می‌توانند نسبت به این مشکل شاکی باشند.
به هر حال همانطور که سد معبر در پیاده‌رو‌ها جزء فهرست بلند‌بالای تخلف‌های شهری است، سد معبر در مجتمع‌های مسکونی نیز پای ثابت فهرست بلند بالای تخلف‌های ساکنان مجتمع‌هاست.
● در همسایگی نوازنده تازه‌کار
حجم سر و صدا‌های ناشی از تمرین یک نوازنده تازه‌کار را فقط خانواده‌ و همسایه‌های وی می‌دانند و بس. با اینکه احترام به مقوله هنر و پر شدن اوقات فراغت جوانان بر همگان واجب است اما برخی شهروندان از بی‌توجهی به ساعات استراحت دیگران و پر سر و صدا بودن انواع ساز‌های بادی، کوبه‌ای، زهی، کلاویه‌دار و الکترونیک به تنگ آمده‌اند و در تماس با ستون در شهر چه خبر از اندک نوازنده‌های تازه‌کار اما پر سر و صدا شاکی‌اند.
به گفته آنها این تعداد از هنرآموزان به محض گرم شدن هوا در کنار پنجره‌های باز، کنسرتی را برپا می‌کنند که سالن اجرای آن کل محله را شامل می‌شود. البته نباید از یاد برد که هنرمندان واقعی، بدون آزار رساندن به دیگران پشت در‌های بسته یا حتی با آکوستیک کردن محل تمرین، جلوی بیرون رفتن صدا را از اتاق می‌گیرند.
در پایان یادآوری این نکته نیز ضروری است که پخش موسیقی ضبط شده از طریق بلندگو‌های افراد غیر نوازنده‌ نیز دست‌کمی از اجرای غیرحرفه‌ای و گوشخراش آن ندارد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید