شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ مارس ۱۹۲۱ ـ آنارشیستها نخست وزیر اسپانیارا کشتند


۱۳ مارس ۱۹۲۱ ـ آنارشیستها نخست وزیر اسپانیارا کشتند
درست یک ماه پس از قتل پتر کروپوتکینPeter Kropotkin فرضیه پرداز آنارشیسم ، پیروان او در شهر مادرید « ادواردو داتو » نخست وزیر وقت اسپانیا را که ازجلسه پارلمان به خانه اش می رفت هدف گلوله قراردادند که چند روز بعد در ۱۳ مارس ۱۹۲۱ درگذشت. آنارشیستها «داتو» را متهم به جاه طلبی و ضد حقوق کارگران کرده بودند.
« کروپوتکین » فرضیه پرداز آنارشیسم یک شاهزاده روس بود که بر پایه عقاید« زنو » فیلسوف و ریاضیدان یونانی قرن پنجم پیش از میلاد معتقد به کاهش هرچه بیشتر اختیارات دولت ، و سپردن اختیارات حکومتی به انجمن ها و حکومت گروهی و تامین عدالت اجتماعی ــ اقتصادی و قرار گرفتن ثروت و منابع تولید در دست جامعه بود. انتشار این افکار که از بعضی جنبه ها با سوسیالیسم مشابهت داشت سبب شد که در سال ۱۸۷۲ اورا در روسیه دستگیر و زندانی کنند که بعدا با کمک پیروانش از زندان فرار کرد و به اروپای غربی رفت و در اینجا هم بمانند روسیه هواداران فراوان به دست آورد . پاپیولیستها و سوسیالیستهای رادیکال و کسانی خواهان جامعه بدون دولت بودند به او پیوستند . چون فرضیه کروپوتکین ترور را منع نمی کرد، هواداران این عقیده در اروپا و آمریکا دست به ترورهای متعدد زدند و چند رئیس دولت را کشتند و به همین لحاظ به آشوب طلب (آنارشیست) معروف شدند.
کروپوتکین بعدا چون اوضاع روسیه را مساعد ترویج عقاید خود یافته بود در سال ۱۹۱۷ به این کشور بازگشت ، ولی با بی اعتنایی کمونیستها رو به رو شد و گوشه عزلت اختیار کرد که در سال ۱۹۲۱ به قتل رسید و معلوم نشد که عامل اصلی قتل وی چه کسی بوده است ..
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید