پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۳ مارس ۱۵۱۹ ـ ... و به این سادگی فرناندو کورتز مکزیک را تصرف کرد


فرناندو کورتزFernando Cortez افسر اسپانیایی ۱۳ مارس ۱۵۱۹ با پانصد مردمسلح گام به مکزیک گذارد تا این سرزمین پهناور را به نام پادشاه اسپانیا تصرف و خزائن پر از طلای دولت آن را به کشور خود منتقل کند . در آن زمان در مکزیک دو تمدن درخشان « آزتک » و « مایا » در شمال و جنوب وجود داشت که شهرهای بزرگ و ابنیه باشکوه برپا داشته و دارای تقویم و قانون ، دانش و هنر بودند. پادشاه آزتک دارای یک ارتش ۲۰ هزارنفری ثابت بود و سازمانهای اداری کارآمد داشت. ضعف این ارتش تنها نداشتن اسلحه آتشین ( توپ و تفنگ ) و اسب بود.
کوربز پس از پیاده شدن در ساحل مکزیک متوجه ترس سربازان خود شد و دستور داد که کشتی ها را آتش بزنند تا امید بازگشت وجود نداشته باشد.
کورتز همان روز چند بومی را دستگیر کرد و در میان آنان متوجه استعداد شگفت انگیز دختری به یادگیری زبان اسپانیایی شد. وی را به همسری برگزید تا اعتمادش را جلب کند و هفت ماه بعد از او به عنوان مترجم در گفتگوهای خود با پادشاه آزتک ( مکزیکیهای شمالی ) استفاده کرد.
با این که پادشاه آزتک حاضر به دادن طلا به اسپانیایی ها شده بود و سپاهیان خود را از جنگ بر حذر داشته بود ، سربازان اسپانیایی به اشاره کورتز ناگهان آزتکی ها را زیر آتش توپ و تفنگ قرار دادند و تلفاتی سنگین وارد ساختند ؛ زیرا کورتز باورنمی کرد که پادشاه آزتک به این سادگی همه خزائن خود را در اختیار او بگذارد . او تصور می کرد که طلا برای آزتکی ها همان ارزشی را دارد که برای اروپائیان ..
باهمین حمله غافلگیرانه ، کورتز مکزیک را تصرف کرد و خزائن آن را به اسپانیا منتقل ساخت . مکزیک که ایالات غربی و جنوب غربی آمریکا از جمله کالیفرنیا و تکزاس ضمیمه آن بود تا پایان دهه دوم قرن ۱۹ از مستعمرات اسپانیا در قاره آمریکا بود . استعمار اسپانیا بر مکزیک پایان یافته ولی فرهنگ ، زبان و مذهب کاتولیک ، باقی مانده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید