شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به حضور ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری سبیت


نگاهی به حضور ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری سبیت
نمایشگاه سبیت (CeBIT) بزرگترین نمایشگاه تجاری جهان در زمینه صنایع فناوری اطلاعات دیجیتال و ارتباطات از راه دور برای زندگی و تجارت است که با هدف جلب توجه گروه هایی از قبیل صنایع، بانکها و شرکتهای خدماتی، آژانسهای دولتی و ... برگزار می شود.
نمایشگاه بین المللی CeBIT یا سبیت بار دیگر در ماه مارچ سال ۲۰۰۹ در شهر هانوور آلمان گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه بزرگترین و مشهورترین نمایشگاه IT و صنعت ارتباطات در جهان است که در این دوره ایالت کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا نیز با کشور آلمان در برگزاری نمایشگاه مشارکت خواهد کرد. همچنین طی این دوره بر روی مفاهیم و دستاوردهایی در حوزه IT سبز یا پاک و Webciety تاکید خواهد شد.نمایشگاه سبیت به مدت ۲۰ سال است که سالانه و در اوایل فصل بهار تمامی تولید کنندگان و مصرف کنندگان از سرتاسر جهان را به شهر هانوور آلمان هدایت می کند.
سبیت اولین بار در ۱۲ مارچ ۱۹۸۶ گشایش یافت و نام آن اختصاری است از نام آلمانی پایگاه تکنولوژی اطلاعات و مشاغل (Centrum für Büro und Informationstechnik).
در سال ۱۹۷۰استقبال از این نمایشگاه به حدی افزایش یافت که ظرفیت سالن یک به سرعت رو به اتمام گذاشت و به همین دلیل تا انتهای دهه ۱۹۷۰ دو سالن دیگر- سالنهای ۲ و ۱۸- به نمایشگاه افزوده شدند. در ۱۹۸۰ نمایشگاه سبیت بار دیگر و با افزوده شدن سالن ۳ گسترش یافت.
سالن ۱ نمایشگاه ساختمانی عظیم و پیچیده است که تنها به ارائه تجهیزات دفتری اختصاص داده شده است. این ساختمان سه طبقه بوده که طبقه زیرین آن به پارکینگی با گنجایش ۲ هزار اتومبیل اختصاص یافته است. طبقه همکف ساختمان با مساحتی برابر ۷۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع داشته و طبقه آخر و یا بام این ساختمان دارای ۷۵۰ غرفه برای نمایش محصولات شرکت کنندگان است. این ساختمان در سال ۱۹۸۴ به عنوان بزرگترین سالن برگزاری نمایشگاه در جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
نمایشگاه سبیت از سال ۱۹۸۶ که برای اولین بار به صورت مستقل برگزار شد به سرعت گسترش جهانی یافته و تعداد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان آن با وجود شرایط ناپایدار جوی در این شهر رشدی قابل توجه داشته است. این نمایشگاه در حال حاضر و به صورت تقریبی سالانه میزبان بیش از ۶ هزار و ۱۱۱ نفر برگزار کننده و بالغ بر ۷۷۵ هزار بازدید کننده است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت رسمی سبیت ۲۰۰۹ محصولات ارائه شده در این نمایشگاه در گروه های زیر دسته بندی می شوند:
▪ ارتباطات و حمل و نقل
▪ مراکز اطلاعاتی و تکنولوژی چیپ
▪ نوآوری و خلاقیت
▪ استراتژی و مشاوره
▪ ویدئو کنفرانس و گفتگو از راه دور
بالغ بر یک میلیون متر مربع فضای کلی به منظور برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شده است که این فضا به ۲۷ سالن بزرگ تقسیم شده است. همچنین بالغ بر ۵۷ هزار و ۸۸۰ متر مربع فضای باز نیز برای نمایش محصولات اختصاص داده خواهد شد. پارکینگهای سالنها در کل گنجایش ۵۰ هزار اتومبیل را داشته و ۳۵ اتاق کنفرانس به برگزاری سمینارها و سخنرانی ها تعلق یافته است.
در سال گذشته ۷۷ کشور از سراسر جهان از سبیت شرکت کرده اند که از این تعداد بالغ بر ۵ هزار و ۸۴۵ شرکت محصولات و ابداع های خود را به نمایش عموم گذاشتند. همچنین تعداد بازدیدکنندگان نیز در سبیت ۲۰۰۸ بالغ بر ۴۹۵ هزار نفر از میان ۹۶ کشور جهان بود. این واقعه در سال گذشته توسط ۷۲ کشور در جهان پوشش خبری داده شده است.سبیت ۲۰۰۹ نیز در ماه آینده به مدت ۵ روز و از ۳ تا ۸ ماه مارچ ۲۰۰۹ میلادی و از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر در شهر هانوور برگزار خواهد شد و تا به حال و بر اساس سایت رسمی این نمایشگاه ۶۶ کشور حضور خود را در این نمایشگاه اعلام کرده اند.
دو شرکت پارسان و شرکت بین المللی کتاب اول نیز تاکنون در لیست شرکتهای شرکت کننده کشور ایران به ثبت رسیده اند که در سالن های ۶ و ۱۴ مستقر بوده و محصولات خود را ارائه خواهند کرد.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید