پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تک فرزندی


تک فرزندی
امروزه بسیاری از پدر و مادرها سیاست تک فرزندی را دنبال می کنند، اما برای تربیت موفق یک تک فرزند، آنها باید مواردی را مد نظر قرار دهند.
▪ توجه به کودک: والدین کودک تک فرزند، باید تمام توجه خود را صرف کودک کنند تا احساس مسئولیت در او به وجود آید. علاوه بر این با صرف وقت بیشتر می توانند در شکل گیری شخصیت او تأثیر به سزایی داشته باشند.
▪ زمان یا پول: توجه به کودک به معنای صرف پول نیست بلکه زمان، محبت و مراقبت را شامل می شود. از این رو کودک نیازمند دریافت هدیه و پول نیست بلکه به عکس او به مراقبت و صرف وقت با والدین خود نیاز دارد. هدیه و پول پیامهای نادرستی را به کودک می دهد و او را لوس می کند. والدین می توانند برای دریافت نتیجه بهتر از شیوه تربیتی خود از کودک در انجام کارهای منزل کمک گرفته و دوست او باشند.
▪ مشغول کردن کودک: با ثبت نام کودک در کلاس های فوق برنامه (ورزش و ‎.‎.‎.) علاوه بر پرورش ذهنی و فیزیکی، مهارت های روابط اجتماعی نیز در کودک بهبود یافته و او با دوستان زیادی آشنا می شود. در این صورت پنجره جدیدی از ارتباطات پیش روی کودک گشوده شده و کودک هرگز احساس تنهایی نخواهد کرد.
▪ تلویزیون، کتاب و تفریح: کتاب می تواند دوست همیشگی کودک باشد. فراگیری زبان دوم، مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون و استفاده محدود و آموزشی از اینترنت و.‎.‎. می توانند زمینه تفریح سالم کودک را فراهم کنند.
▪ استقلال کودک: توجه بیش از حد به کودک باعث وابستگی بیش از حد او به والدین خواهد شد. از این رو والدین باید تدبیری اندیشیده و همواره زمانی را در اختیار کودک قرار دهند تا به تنهایی و مستقل به انجام کارهای خود بپردازد.والدین تک فرزند همواره باید این مطلب را سرلوحه تربیت خود قرار دهند «تعادل بسیار مهم است.»

هومن سعدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید