سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

با غذای سرد دیرتر سیر می‌شوید


با غذای سرد دیرتر سیر می‌شوید
بهترین دما برای رشد عوامل بیماری زا چه دمایی است؟ تحقیقات متعدد ی نشان داده‌ که اکثر میکروب‌ها می‌توانند در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه رشد کنند اما در این میان میکروب‌های ساکروفیلی نیز وجود دارند که در دمای پایین‌تر (۴ درجه سانتی‌گراد) قابلیت رشد دارند. به این دلیل است که برخی از قارچ‌ها و کپک‌ها می‌توانند در انواع مرباها و ترشی‌های نگهداری شده در یخچال، رشد کنند و موجب آلودگی این مواد غذایی شوند...
اما نکته‌ای را که باید به خاطر داشته باشید، این است که هرچه غذا مرطوب‌تر و مغذی‌تر باشد احتمال بیشتری وجود دارد تا مورد تهاجم میکروب‌ها قرار گیرد. به این دلیل است که آب گوشت، سالاد الویه، ماهی و تخم‌مرغ پخته در میان انواع مواد غذایی با سرعت بیشتری فاسد می‌شوند. جالب تر آنکه غذاهای سرد دیرتر ایجاد سیری می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویند آنها که اضافه‌وزن دارند بهتر است کمتر از غذاهای سرد استفاده کنند. در شروع یک وعده غذایی، نوشیدن یک لیوان آب ولرم و یا یک سوپ گرم و سبک توصیه می‌شود زیرا این عادت به گرم شدن معده کمک کرده و در این بین هضم غذا با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
اما اشتباه نکنید، غذا نباید داغ باشد زیرا دمای زیاد در هر خوردنی و یا نوشیدنی می‌تواند زمینه‌های بروز سرطان به خصوص سرطان مری را فراهم آورد. اما سوال اینجاست که چند بار می‌توان یک غذا را گرم کرد؟ تنها یک بار! زیرا افزایش دفعات گرما دادن به یک غذای خاص زمینه را برای افزایش تعداد باکتری‌ها و مقاومت آنها فراهم خواهد کرد. به علاوه بهتر است بگذارید تا غذا کاملاً خنک شود و سپس آن را در یخچال قرار دهید زیرا بخار ناشی از گرمای غذا در یخچال ایجاد رطوبت کرده و زمینه را برای رشد میکروب‌ها حتی در محیط سرد نیز فراهم می‌آورد. به این دلیل است که توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی غذا را داغ در یخچال نگذارید. رعایت همین نکات ساده در هر روز موجب مصرف غذاهای بهداشتی‌تر و در نتیجه داشتن خانواده‌هایی سالم‌تر خواهد شد.

دکتر مسعود کیمیاگر
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید