پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گاز گرفتن در کودکان


گاز گرفتن در کودکان
برخی از کودکان عادت بد گاز گرفتن دارند و این رفتار والدین آنها را آزرده می کند. جلوگیری از ادامه این رفتار در کودک بسیار مهم است زیرا اگر این رفتار در این دوران کنترل نشود بعدها کودک و خانواده او را با مشکلات جدی تری روبه رو خواهد ساخت. والدین برای مقابله با این رفتار در کودک باید نکاتی را رعایت کنند.
● علت یابی
هنگام گاز گرفتن کودک، والدین باید علت این تغییر رفتار را در کودک پیدا کنند. عصبانیت، ناتوانی و ‎.‎.‎. می توانند از جمله این علل باشند.
● آرامش
والدین باید آرامش خود را حفظ کرده و عکس العمل شدیدی در برابر این رفتار کودک از خود نشان ندهند.
● آگاهی دادن به کودک
اگر چه کودکان در این سنین هنوز قادر نیستند صحبت کنند، ولی مفهوم درد را متوجه می شوند و مفهوم علت و معلول را درک می کنند. پدر و مادر نیز باید با صدایی آرام و قاطع به کودک بگویند که این عمل او باعث آسیب و ناراحتی دیگران می شود.
● آموزش
به مرور با رشد کودک والدین باید لغاتی را به کودک آموزش دهند که بتواند احساساتش را در قالب آن لغات بیان کند و اگر کودک قادر به سخن گفتن نیست به او بیاموزند با علائم احساس ناراحتی، درد و ‎.‎.‎. خود را به دیگران نشان دهد.
● فراهم آوردن شرایط
اگر کودک در شرایط خاص کنترل خود را از دست داده و اقدام به گاز گرفتن می کند، والدین باید او را از این شرایط دور نگه داشته و به مرور او را آماده رویارویی با این شرایط کنند.
● تعریف از کودک
والدین علاوه بر این که باید کودک را متوجه رفتار اشتباهش کنند، نباید تعریف و تمجید از او را نیز فراموش کنند. توجه به رفتار مثبت کودک و دادن هدیه و تشویق او در حفظ رفتار مثبت و عکس العمل صحیح از جانب او مؤثر خواهد بود.

هومن سعدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید