پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۸ مارس ۱۸۷۵ ـ مردی که سوسیالیستهای آلمان را متحد کرد


تلاشهای سوسیالیستهای آلمان به ویژه « اوگوست ببل August Bebel» اندیشمند آلمانی برای ایجاد یک حزب واحد در این روز در مارس ۱۸۷۵ به نتیجه رسید و اعلام شد که در ماه مه( دو ماه بعد ) کنگره سوسیالیستهای المان برای تصویب اساسنامه و مرامنامه حزب واحد تشکیل خواهد شد. تامین وحدت آلمان به ابتکار بیسمارک ، و تسریع صنعتی شدن این کشور فرصت مناسبی به « ببل » و همفکرانش داده بود تا حزب واحد سوسیالیست را تاسیس کنند.
« ببل » از ادغام افکار کارل مارکس و فردیناند لاسال ، ایدئولوژی « سوسیال دمکرات » آلمان را تنظیم کرد که همچنان باقی مانده و الگوی سوسیال دمکراسی در سراسر جهان شده است.
حزب واحدی که در مه ۱۸۷۵ در آلمان تحت عنوان سوسیا لیست به وجود آمد مادر همین حزب سوسیال دمکرات امروز است که حکومت آلمان را به دست دارد.
برای مثال: « ببل » در مرامنامه تازه ( ایدئولوژی) حزب سوسیالیست برای رسیدن به آرزوی مالکیت جامعه بر منابع تولید ، عقیده مارکس را که مبنی بر نابودی نظام موجود از طریق انقلاب و سپس دیکتاتوری پرولتاریا ست رها کرد و از عقیده لاسال استفاده کرد که رسیدن به این هدف را تدریجی و از طریق اکثریت یافتن سوسیالیست ها در پارلمان و وضع قانون و ناراضی نساختن مخالفان این عقیده با مجاب و قانع کردن آنان بیان داشته است.
« ببل » که طرح او و همفکرانش در کنگره ماه مه سال ۱۸۷۵ به تصویب رسید و هنوز به قوت خود باقی است برای آغاز کار خواستار : آزادی انتشار نشریه و قطع هرگونه سانسور ، بازنشستگی همگانی برای سالخوردگان ، مستمری برای از کارافتادگان ، آموزش و پرورش عمومی اجباری و رایگان ، درمان همگانی و رایگان ، تعطیل اجباری یک روز در هفته ، منع کار کردن کودکان و نوجوانان ، منع مشاغل سخت و یا خلاف اخلاق برای بانوان ، تعدیل دستمزد و مشارکت کار کنان در درآمد کار گاه ، وصول تنها یک مالیات از مردم و لغو عوارض متعدد موجود ، تعیین مجازات برای اعمال هرگونه تبعیض ، اصلاح نظام قضایی و آسان سازی کار دادرسی و تشکیل هیات های متعدد حل اختلاف به جای بعضی دادگاهها ، تعمیم امور رفاهی و تسهیل اعتبارات بانکی برای افراد « خود ــ اشتغال » و .... وقوع دو جنگ در نیمه اول قرن ۲۰ که آلمان آغازگر هردو بود ، سرکوب سوسیال دمکراسی توسط عوامل ناسیونال سوسیالیست ( نازی ها ) که خواهان رقیب نبودند و مشکل وجود دو آلمان ــ یکی کمونیست ــ از جمله دلایل تاخیر سوسیال دمکراتهای آلمان برای رسیدن به هدف نهایی بوده است ، حال آن که این ایدئو لوژی در سوئد که مشکلات کمتری داشته رشد بهتری کرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید