پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۷ مارس سال۳۲۲ پپش از میلاد ـ روزی که ارسطو درگذشت


۷ مارس سال۳۲۲ پپش از میلاد ـ روزی که ارسطو درگذشت
ارسطو فیلسوف یونان باستان که گفته بود آموزگارش افلاتون را دوست دارد ، ولی « حقیقت » را بیشتر از او ، هفتم مارس سال۳۲۲ پپش از میلاد در گذشت. وی به سال ۳۸۴ پیش از میلاد درشهر بندری ستاگیروس در شمال شبه جزیره یونان به دنیا آمده بود.
ارسطو که نظراتش در باره فلسفه ، منطق ، اخلاقیات ، سیاست ، فلسفه طبیعت ، ماوراء طبیعت ، روح و روانشناسی ، و هنر در ۲۵ کتاب جمع آوری و در قرن اول پیش از میلاد به « رم » انتقال و تکثیر شده است از هفده سالگی به آتن رفت و ۲۰ سال شاگرد افلاتون بود. پس از فوت افلاتون ، ارسطو حاضر نشد جای اورا به عنوان رئیس« آکادمی » بگیرد و به « ارناتوس » رفت و مشاور پادشاه این منطقه شد که سه سال بعد امپراتوری ایران آرناتوس و نواحی اطراف آن را متصرف شد و ارسطو از آنجا به مقدونیه رفت و پادشاه این سرزمین وی برای آموزش و پرورش پسر ۱۳ ساله اش « اسکندر » استخدام کرد. ارسطو با امکاناتی که پادشاه مقدونیه برایش فراهم آورده بود به تحقیق در باره طبیعت پرداخت و پس از اتمام دوره آموزش اسکندر به آتن رفت و در آنجا مدرسه « لیسیوم Lyceum » را باز کرد و به تدریس و تحقیق مشغول شد و شاگردش « تئوفراستوس »از بیانات او یادداشت بر می داشت که باقی مانده اند.
پس از در گذشت اسکندر در سال ۳۲۳ پیش از میلاد در بابل‌، آتنی ها که از سلطه مقدونی ها راضی نبودند و ارسطو را مورد حمایت اسکندر می دانستند با او به مخالفت بر خاستند و همان اتهامی را که قبلا به سقراط وارد ساخته و اورا اعدام کرده بودند ؛ اتهام « بسط بی ایمانی میان جوانان » ، به ارسطو هم وارد آوردند که به شهری دور دست فرار کرد و طولی نکشید که بر اثر بیماری معده در گذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید