شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تمیز کردن روکش ها و پل های دندان


تمیز کردن روکش ها و پل های دندان
اگر شما یک یا چند دندانتان را از دست داده باشید. دندان پزشک به شما پیشنهاد می کند از پروتز ثابت استفاده کنید؛ اصطلاحاً می گوید:«بین دندان های دو طرف فضای بی دندان، پل بزنید!»
یعنی دندان های دو طرف فضای بی دندان، پایه شده و تراش می خورند و دندان های مصنوعی به وسیله روکش هایی که روی این دندان های پایه ای سوار شده اند، فضای بی دندانی را پر می کنند.
این دندان های مصنوعی ثابت به وسیله چسب های مخصوصی، روی دندان ها نصب می شوند. این چسب ها به مرور زمان درمحیط دهان شستشو خواهند شد و ممکن است روکش دندان هایتان لق شود یا حتی دندان هایتان در زیر آنها پوسیده شود.
برای پیشگیری از این مشکل باید سالی یکبار به دندان پزشکتان مراجعه کنید تا او روکش ها را از جایش بیرون بیاورد و دندان های تراش خورده و لثه زیر دندان های مصنوعی تان را شستشو دهد؛ سپس روکش ها را با یک چسب تازه دوباره روی دندان ها بچسباند تا تطابق خوبی داشته باشند.
شما باید اطراف روکش هایتان را مانند دندان های طبیعی مسواک بزنید و فاصله بین دندان های پایه و دندان های اصلی خود را نیز نخ بکشید.
برای تمیز کردن زیر دندان های مصنوعی ثابت هم وسایل مخصوصی وجود دارد به نام «پروکسی براش» بین لثه و دندان های مصنوعی ثابت همیشه فضایی وجود دارد که مواد غذایی در آنجا جمع و موجب التهاب لثه ها می شود. پس این بار که به داروخانه رفتید، یکی از این وسایل را تهیه کنید.
این وسیله مانند یک نخ است که یک دو طرفش محکم است و شما می توانید آن را زیر پل ها یا بریج های روی دنداهایتان رد کنید. این نخ حالت اسفنجی دارد و می توانید با حرکت دادن اره ای آن، زیر پل های دندان هایتان را نیز تمیز کنید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید