شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نوروز کنکوری‌ها


نوروز کنکوری‌ها
سالیان سال است که ایرانیان با فرا رسیدن بهار و روزهای نوروز، مراسم جشن و شادمانی به راه انداخته و با گفتن شادباش به یکدیگر، آرزوهای خوب و نیک برای هم طلب می‌کنند.
یکی از متداول‌ترین برنامه‌های این روزها - که به زودی فرا می رسد-سفرهای نوروزی است که از بهترین لحظه‌های آن به شمار می‌رود؛ ولی همین روزهای خوش، مهم‌ترین آفت برای کنکوری‌هاست، چرا که طولانی بودن این تعطیلی به‌راحتی می‌تواند زحمت‌های چندین ماهه داوطلب را به باد دهد.
دانش‌آموزی که ماه‌ها با تلاش و زحمت، حجم زیادی از مطالب را آموخته، در صورتی که در این روزها از درس دور شود، لطمه جبران‌ناپذیری به نتیجه کار خود وارد می‌کند. البته علاوه بر سفر رفتن، میزبان شدن هم دست کمی از سفر ندارد. تمام این حرف‌ها گواه این موضوع است که نوروز برای کنکوری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابر این چاره کار این است که:
۱) از تنظیم هرگونه برنامه سفر یا پذیرفتن مهمان جداً خودداری کنید و با عذرخواهی و پوزش از فامیل‌ها و آشنایان، شرایط را برای آنها توضیح دهید. (قابل توجه والدین محترم)
۲) نوروز کنکوری‌ها دو روز بیشتر نیست و از روز سوم باید مطالعه و مرور مانند روزهای گذشته از سر گرفته شود.
۳) از آنجا که در ایام نوروز تمام وقت در منزل هستید، می‌توانید کار جبران نقاط ضعف و اشکال‌های درسی را به راحتی انجام دهید.
۴) بهترین ابزار مرور در این روزها، تست‌های مطمئن و متناسب با کنکور است. بنابر این در روزهای باقی‌مانده، منابع تست خود را کامل کنید (از مشاوران کمک بگیرید.)
۵) برای تعطیلات نوروزی خود برنامه‌ریزی داشته باشید و باری به هر جهت مطالعه نکنید.
۶) یکی از بهترین برنامه‌های قابل انجام در این روزها، مرور درس های پایه است. البته تنظیم برنامه نوروز کاملاً به وضعیت درس شما بستگی دارد، ولی با توجه به این‌که در طی سال تحصیلی درگیر درس‌های دوره پیش دانشگاهی هستید، برای مرور و تکرار مجدد درس‌های پایه می‌توانید از تعطیلات نوروز بهره ببرید.
۷) بعد از تنظیم برنامه، که بهتر است براساس رشته تحصیلی خودتان در هر روز حداقل یک یا دو کتاب درس را در نظر بگیرید، باید منابع تست خود را غنی کنید. پیشنهاد ما این است که پرسش‌های ده سال اخیر را برای مرور مدنظر داشته باشید و ضمن کار روی آنها، وضوع‌هایی را که در متن‌ها مطرح شده مجدداً بازآموزی کنید و دقت داشته باشید که از هر موضوع درسی چگونه و در چه سطحی پرسش مطرح می‌شود.

سیدرضا رحیمی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید