چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۱۳ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
در کنار خرج و مخارج روزمره زندگی، هزینه‌های درمان نیز هر چند وقت یک‌بار بر دوش برخی خانواده‌ها تحمیل می‌شود.
این در حالی است که جدا از هزینه دارو و خدمات پزشکی، ویزیت پزشکان هم گاهی به اندازه‌ای قابل توجه است که جمع آن تا پایان دوره درمان بیمار بسیار چشمگیر می‌شود.
گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که نرخ ویزیت متخصصان یک رشته خاص پزشکی تفاوت زیادی با یکدیگر دارد و از حول و حوش ۱۰ هزار تومان شروع شده و گاهی به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.
این در حالی است که برخی از پزشکان حتی برای مشاهده جواب آزمایش بیماران نیز ویزیت کامل طلب می‌کنند. حتی در برخی مواقع با وجود اینکه ویزیت کامل از بیمار دریافت می‌شود اما منشی مطب به صاحب آزمایش اجازه نمی‌دهد که وارد اتاق پزشک شود و در مورد آزمایش با وی مشورت کند.
به هر حال این گلایه‌ای است که خوانندگان روزنامه بارها در تماس تلفنی با دفتر روزنامه به آن اشاره کرده‌اند.
● آپارتمان‌نشینی و خانه‌تکانی
تا همین چند سال پیش که تعداد آپارتمان‌های سربه‌فلک کشیده اینقدر زیاد نشده بود، دیوار حیاط و پشت بام خانه‌ها در روز‌های پایانی سال میزبان فرش‌های رنگارنگی بود که برای استقبال از سال نو تنی به آب زده بودند.
اما رواج آپارتمان نشینی قید و بند‌های تازه‌ای پدید آورد و شهروندان ناچار شدند به علت تنگی جا و مشاع بودن حیاط و آب مصرفی، شست‌وشوی فرش‌های‌شان را به فرش‌شویی‌ها بسپارند.
البته هنوز هم هستند خانواده‌هایی که به علل مختلف شست‌وشوی خانگی را ترجیح می‌دهند و گاهی این امر موجب بروز اختلاف در بین اعضای آپارتمان می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد اختلاف در این زمینه، بهتر است ساکنان آپارتمان‌ها با برگزاری یک جلسه در مورد آب مصرفی برای خانه تکانی شب عید و شست‌وشوی فرش‌ها یک‌بار برای همیشه تکلیف این قضیه را روشن کنند.
● اکلیل نمی‌فروشیم
با اینکه اکثر قریب به اتفاق فروشندگان رنگ و وسایل نقاشی ساختمان از فروش اکلیل و سرنج به غیر از افرادی که شناخته شده‌ هستند و شماره تلفن و نشانی آنها ثبت می‌شود(‌نقاشان و صافکاران)، خودداری می‌کنند، معلوم نیست این تعداد نارنجک‌های ساخته شده از این مواد از کجا به دست کودکان و نوجوانان می‌رسد.
به گفته رئیس اتحادیه رنگ فروشان تهران، بازرسان این اتحادیه سال گذشته و امسال به هیچ رنگ‌فروشی‌ متخلفی که به فروش اکلیل و سرنج به افراد متفرقه اقدام کند، بر نخورده‌اند.
اتحادیه یاد شده ۸۵۰ واحد مجاز و به همین تعداد نیز واحد غیر مجاز و فاقد پروانه دارد. به فرض صحت تمامی ادعاهای این اتحادیه در مورد مبرا بودن شاغلان مجاز این صنف، به طور حتم این آمار تا حدود زیادی نشان می‌دهد که مواد اولیه ساخت نارنجک‌های یاد شده به وسیله واحد‌های غیر مجاز و فاقد پروانه کسب، به دست کودکان و نوجوانان می‌رسد.
در حال حاضر فروشندگان مجاز رنگ و وسایل نقاشی ساختمان حتی اتیکت ممنوعیت فروش این مواد را روی در‌‌های ورودی مغازه نصب کرده‌‌اند.
● خواب زمستانی عابربانک‌ها
تجربه سال‌های پیش نشان داد که عابربانک‌ها به خواب روز‌های اواخر زمستان علاقه خاصی دارند و طی این خواب زمستانی و در نبود اسکناس‌های ریز و درشت برخی از آنها به کل تعطیل می‌شوند.
مشکل نبود نقدینگی در بانک‌ها و به ویژه عابربانک‌ها در حالی در روز‌های آخر هر سال رخ می‌دهد که برخی شهروندان معتقدند در این دوره زمانی فقط برای مشتری‌‌های عادی وجهی موجود نیست و بار‌‌ها دیده شده که به اصطلاح دوستان و آشنایان کارمندان بانک‌ها بدون اسکناس از بانک خارج نمی‌شوند.
با اینکه به طور حتم چنین بی‌عدالتی در دفعات معدودی رخ داده اما بهتر است مسئولان بانک‌ها از همین روز‌ها به فکر کسری نقدینگی آخر سال باشند، زیرا گفت و گوی‌های شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که آنها از همین حالا به فکر خالی کردن حساب‌هایشان افتاده‌اند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید