شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آب و هوای ماسوله در بهار


آب و هوای ماسوله در بهار
۱) فروردین :
به طوركلی وضعیت آب و هوا دراین ماه به صورت معتدل سرد و بسیار مرطوب همراه با بارش باران و كمی هم برف و آسمانی ابری و مه آلود است.
متوسط ماهانه دما دراین ماه ۴/۹+ درجه سانتی گراد است. اما ممكن است تا ۶/۱۴+ درجه افزایش یافته و یا تا ۹/۶+ درجه كاهش یابد. این بدین معناست كه دمای ماسوله دراین ماه به طور معمول در وضعیت معتدل نسبتاً سرد و یا سرد قرار می گیرد. در عین حال شرایط یخبندان در اوایل این ماه نیز خیلی دور از انتظار نیست.
از نظر رطوبت نسبی فروردین ماه را می توان از مرطوب ترین ماه های سال دانست. بطوریكه متوسط رطوبت نسبی دراین ماه به ۷۹% می رسد. البته ممكن است در شرایط حداكثر به ۸۱% و در شرایط حداقل به ۷۷% نیز برسد. بدین ترتیب ماسوله دراین ماه هوایی بسیار مرطوب دارد.
فروردین ماه یكی از پرباران ترین ماههای سال است و ممكن است طی این ماه بین ۸۰ میلیمتر باران ببارد. ممكن است تا ۲۰ روز از این ماه بارش وجود داشته باشد. حداكثر بارش روزانه دراین ماه بین ۳۵ تا ۵۵ میلیمتر می تواند باشد. درعین حال كه بارش به صورت برف نیز دراین ماه (البته بسیار كمتر از زمستان) وجود دارد.
طول خورشیدی روز دراین ماه بین ۱۲ تا ۱۳ ساعت است و نیمه أول ماه عموماً همراه با باد می باشد.
۲) اردیبهشت :
وضعیت آب و هوای ماسوله دراین ماه به صورت معتدل و مطبوع و هوای بسیار مرطوب همراه با بارش باران و آسمانی نسبتاً ابری است.
متوسط ماهانه دما دراین ماه ۱/۱۳+ درجه سانتی گراد است. اما ممكن است تا ۳/۱۶+ درجه افزایش یافته و یا تا ۴/۹ + درجه كاهش یابد. این بدان معناست كه دمای ماسوله دراین ماه به طور معمول در وضعیت معتدل و یا نسبتاً سرد قرار دارد. شرایط یخبندان دراین ماه وجود ندارد.
از نظر رطوبت نسبی اردیبهشت ماه بطور متوسط با رطوبت نسبی ۸۵% مواجه است. البته ممكن است در شرایط حداكثر به ۸۷% و حداقل به ۸۴% برسد. این بدان معناست كه ماسوله دراین ماه روزهایی بسیار مرطوب و گاهی نیمه مرطوب دارد.
درعین حال بارش باران دراین ماه به طور متوسط حدود ۶۵ میلیمتر است و ماهی پرباران سپری می شود. احتمال بارش به صورت برف امكان پذیر بوده اما به ندرت اتفاق می افتد.
طول خورشیدی روز دراین ماه بین ۱۳ تا ۵/۱۳ ساعت بوده و وزش باد نسبت به زمستان بسیار كاهش یافته است.
۳) خرداد :
وضعیت آب و هوا دراین ماه به صورت معتدل گرم و مرطوب، همراه با كمی باران مطبوع و روزهای آفتابی و دلپذیر است.
متوسط ماهانه دما دراین ماه ۹/۱۶+ درجه سانتی گراد است. اما ممكن است تا ۰/۲۲+ درجه افزایش یافته و یا تا ۴/۱۳+ درجه كاهش یابد. این بدان معناست كه دمای ماسوله دراین ماه به طور معمول در وضعیت معتدل گرم قرار دارد.
متوسط رطوبت نسبی دراین ماه ۸۷% می باشد. البته ممكن است در شرایط حداكثر به ۹۰% و در شرایط حداقل به ۷۶% برسد. این بدان معناست كه دراین ماه هم روزهایی با هوای بسیار مرطوب و هم نسبتاً مرطوب سپری می شود.
درعین حال متوسط بارش باران دراین ماه به طور متوسط ۳۵ میلیمتر می باشد. دراین ماه روزهای متوالی همراه با بارش كمتر اتفاق می افتد و روزهای آفتابی در طول ماه بیش از ۱۵ روز است.
طول خورشیدی روز دراین ماه بین ۵/۱۳ تا ۵/۱۴ ساعت بوده و وزش باد دراین ماه تقریباً متوقف می شود.
منبع : پایگاه پژوهشی شهر تاریخی ماسوله


همچنین مشاهده کنید