شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۱۲ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
مواد غذایی پروتئینی مانند سوسیس و کالباس، یکی از حساس‌ترین انواع مواد غذایی‌به لحاظ‌لزوم رعایت تاریخ تولید و انقضا به‌شمار می‌‌‌آیند
و مصرف آنها در صورت سپری شدن تاریخ انقضا می‌تواند سلامتی را تهدید کند. این در حالی است که باوجود اهمیت این موضوع، گاهی مشاهده می‌شود که تولید‌کنندگان تاریخ تولید و انقضا را روی بسته‌بندی محصولات خود چاپ نکرده و به چسباندن یک برچسب اکتفا می‌کنند.
باوجوداین، متاسفانه عده‌ای سود‌جو از این نکته سوء استفاده می‌کنند و با کندن برچسب‌ مواد پروتئینی تاریخ گذشته و چسباندن برچسب‌های جدید با تاریخ تازه‌تر، آنها را به فروش می‌رسانند. بهتر است تا تولیدکنندگان به نحوی تاریخ تولید و انقضا را روی بسته‌بندی نمایش دهند که امکان پاک کردن یا کندن آن از روی محصولات وجود نداشته باشد.
● گرد و غبار آجیلی
این روز‌ها برای بسیاری از خانواده‌ها که سپری کردن دید و بازدید‌های عید را بدون آجیل غیرممکن می‌دانند، بازار خرید آجیل حسابی داغ است. هرچند اخیرا برخی از تولید کنندگان اقدام به تولید آجیل‌های بسته‌بندی شده کرده‌اند اما هنوز هم خریداران آجیل‌های باز فراوانند.
این در حالی است که در روز‌های نزدیک عید علاوه بر فروشگاه‌ها و قنادی‌ها، دستفروشان در حاشیه پیاده‌رو‌ها و بازار‌های موقتی اقدام به فروش آجیل باز می‌کنند.
جدا از نگرانی‌های بهداشتی در مورد آجیل‌هایی که روی روزنامه یا یک تکه پلاستیک روی سطح پیاده‌رو به فروش می‌رسند، آجیل‌هایی که به صورت باز و در بازارچه‌ها به فروش می‌رسند نیز چندان بهداشتی به نظر نمی‌رسند.
از آنجایی که روی این آجیل‌ها پوششی قرار ندارد، آلودگی و گرد و غبار هوا روی آنها می‌نشیند و این در حالی است که نمی‌توان قبل از مصرف، آجیل را شست‌وشو داد. خوب است که روی آجیل‌هایی که در فضای باز به فروش می رسند، دست کم یک پوشش نایلونی کشیده شود تا از سرایت آلودگی و گرد و غبار به آن جلوگیری شود.
● کاسه داغ‌تر از آش
نگارنده‌های ستون در شهر چه خبر به اصطلاح زبانشان مو در آورد بس که در نکوهش دیوارنویسی گفتند و نوشتند. با وجود این به نظر می‌رسد این اواخر کاسه‌های داغ‌تر از آش نیز به جمع دیوارنویس‌ها پیوسته‌اند و به وسیله خط خطی کردن دیوار‌ها، بچه‌های محله‌شان را نصیحت می‌کنند.
برای نمونه، این دیوار نویس خواسته با یک حرکت غیر فرهنگی و نامعقول، حرکت غیر فرهنگی و نامعقول دیگران را مورد نکوهش و شکایت قرار دهد. اما نکته اینجاست که آیا جرم کثیف کردن دیوار‌ها کمتر از بوق زدن وقت و بی‌وقت است یا خیر؟ به طورحتم، پاسخ این سؤال منفی است.
زیرا پیچیدن صدای بوق خودرو‌ها در کسری از ثانیه قطع می‌شود اما دستخط به اصطلاح خرچنگ و قورباغه نویسنده این متن شاید سال‌ها روی دیوار جا خوش کند. جالب اینجاست که این متن درست کنار تابلویی با مضمون مشابه نوشته شده است؛تابلو‌یی که بی هیچ‌ قانون‌شکنی به راننده‌ها گوشزد می‌کند که از بوق خودرو در این محدوده استفاده نکنند.
● قفل باتری
از وقتی در ستون در شهر چه خبر تصویر قفل کردن چادر یک خودرو به آینه بغل چاپ شد، شهروندان انواع و اقسام عکس‌های مربوط به قفل و بست‌های اضافی به خودرو را برای ما ارسال کردند که در این میان قفل کردن باتری خودرو در جای خود جالب و دیدنی بود.
تصویری که نادر پاکدل برای ما ارسال کرده حاکی از این است که سارقان محله صاحب خودرو، علاقه خاصی به سرقت باتری دارند. بنابراین وی نیز برای اینکه آنها را ناکام بگذارد باتری را زنجیر و آن‌را از زیر به شاسی خودرو قفل کرده است.
به هر حال این نوع محافظت از لوازم خودرو در جای خود جالب و دیدنی است، زیرا تا به حال کمتر کسی به فکر محافظت از باتری خودرو به وسیله نصب تسمه و قفل به آن افتاده بود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید