سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استامینوفن و دکسترو متورفان نقل و نبات نیستند


استامینوفن و دکسترو متورفان نقل و نبات نیستند
استامینوفن در شمار پرمصرف ترین داروهاست. دستکم در کشور ما از این مسکن بسیار استفاده می شود، مصرفی در حد نقل و نبات!
استامینوفن یک مسکن غیرمخدر است که ساز و کار و محل اثر ضد دردی آن هنوز نامشخص است. همین قدر می دانیم که با اثر مستقیم بر مرکز تنظیم حرارت موجود در هیپوتالاموس و افزایش از دست دادن حرارت از طریق انبساط رگ ها و تعریق، تب را کاهش می دهد. استامینوفن دارویی رایج بوده که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است و در مواردی برای کاهش دردهای خفیف تا متوسط مانند سردرد، دندان درد، درد سبک آرتروز و دردهای ناشی از جراحی های کوچک کاربرد دارد. این دارو ممکن است در بسیاری از کشورها با نام های تجاری متفاوت وجود داشته باشد
● پاراستامول، تایلنول و دانزیل.
▪ نحوه مصرف: قرص استامینوفن را برای راحتی استفاده می توان قطعه قطعه یا خرد کرد. انواع خوراکی استامینوفن را می شود با مقدار کمی از مواد غذایی مانند ماست یا مربا مخلوط کرد. پودرهای خوراکی استامینوفن را هم می توان در یک قاشق چایخوری آب حل نمود. نوع دیگری از این دارو به شکل شیاف است و برای استعمال آسان تر بهتر است آن را ۳۰ دقیقه در یخچال نگه داشت. در صورتی که مصرف دارو در هر شکل، اعم از قرص، شربت و... را فراموش کردید، هیچ گاه مقدار دارو را دو برابر نکنید.
▪ هشدارها و عوارض
گرچه استامینوفن در شمار داروهای کم عارضه است، اما به محض بروز زردی چشم یا پوست، درد معده، تورم یا حساسیت در بالای شکم، اسهال، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، مدفوع سیاه، ادرار خونی، تب و گلودرد که از قبل وجود نداشته است حتما به پزشک مراجعه کنید.
▪ نکته: به کودکان زیر ۱۲ سال در یک روز نباید بیش از ۵ نوبت استامینوفن داد و به مقدار تعیین شده بر اساس سنشان بدهید.
در صورتی که به خوردن بیش از حد استامینوفن تردید داشتید، حتی در صورت عدم وجود هرگونه نشانه مسمومیت از اورژانس تقاضای کمک کنید. چنانچه درمان مصرف بیش از اندازه استامینوفن طی ۲۴ ساعت نخست آغاز نشود، سبب ایجاد آسیب های جدی کبدی یا مرگ می شود.
● انواع فرآورده های ضدسرفه
بیشتر ما به دلیل پرمصرف بودن داروهای ضدسرفه تا حدی با این داروها آشنایی داریم. برخی از این داروها برای سرفه های خشک و برخی دیگر برای سرفه های خلط دار به کار می روند. در اکثر مواقع این داروها روی مرکز سرفه در مغز اثر می گذارند. با این حال سرفه نگهبان ریه از ورود هرگونه مواد خارجی است.
▪ دکسترومتورفان: این دارو به شکل قرص ۱۵ میلی گرمی، قطره خوراکی و شربت استفاده می شود و اثر خلط آوری این دارو از اکسپکتورانت کمتر است. در کودکان ۶ تا ۱۲ سال هر ۴ ساعت یک قاشق چایخوری شربت یا ۳۵ قطره یا هر ۶ تا ۸ ساعت، یک قرص یا یک قاشق مرباخوری شربت استفاده می شود. در کودکان ۲ تا ۶ سال هر ۴ ساعت ۲۰ قطره یا هر ۶ تا ۸ ساعت یک قاشق چایخوری شربت یا ۳۵ قطره استفاده می شود.
نکته: این دارو در کودکان زیر دو سال استفاده نمی شود.
اگر یک نوبت مصرف این دارو را فراموش کردید به محض یادآوری، مصرف کنید، اما چنانچه دو ساعت به مصرف نوبت بعدی رسیده از خوردن آن خودداری کنید.
▪ هشدارها و عوارض: کسانی که نارسایی کبدی دارند یا داروهای ضدافسردگی مصرف می کنند نباید این دارو را بخورند. درصد خاصی از افراد مصرف کننده این دارو دچار سرگیجه، خواب آلودگی و تهوع می شوند. اگر این دارو بیش از اندازه لازم مصرف شود فرد دچار تاری دید، توهم، از دست دادن تعادل و بی حسی و تضعیف تنفس می شود که در صورت بروز چنین نشانه هایی باید سریعا به اورژانس برده شود. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید