جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اضطراب را در کودکانتان کنترل کنید


اضطراب را در کودکانتان کنترل کنید
همه کودکان، اضطراب را تجربه می‌کنند اضطراب کودکان در دوره‌های خاصی از رشد، امری طبیعی و قابل انتظار است معمولا‌ کودکان از ۸ ماهگی تا سنین پیش از دبستان هنگام جدا شدن از والدین یا آشنایان مورد علا‌قه‌شان دچار دلتنگی و ناراحتی‌های شدید (اضطراب می‌شوند ممکن است کودکان خردسال ترس‌های زودگذری مانند ترس از تاریکی، ترس از توفان، ترس از حیوانات و یا ترس ازغریبه‌ها داشته باشند چنانچه میزان اضطراب آنها به حدی شدید است که به فعالیت‌های روزمره‌شان تاثیر می‌گذارد. والدین حتما باید به دنبال یافتن کمک‌های تخصصی باشند، روان‌پزشک کودکان و نوجوان می‌تواند با ارزیابی دقیق از وضعیت کودک راهنمای خوبی برای آنها باشد.
اضطراب جدایی نوعی از اختلا‌ل‌های اضطرابی کودکان است که در موارد شدید به مداخله و درمان تخصصی نیاز دارد برخی از نشانه‌های این اختلا‌ل عبارتند از:افکار و ترس‌های مکرر درباره سلا‌متی خود و والدین،امتناع از رفتن به مدرسه،دل درد‌های مکرر و شکایت‌های بدنی دیگر (خاص)،دلهره‌های شدید از خوابیدن در بیرون از منزل خود.
چسبندگی بیش از حد به دیگران،اوقات تلخی یا وحشت هنگام جدا شدن از والدین،خواب‌های آشفته یا کابوس‌شبانه. نوع دیگر اضطراب (فوبیا) ترس کودک از چیزهای خاصی مانند: سگها، حشرات یا آمپول است این ترس‌ها کودک را به شدت رنج داده و باعث افسردگی او می‌شود.
بعضی از کودکان مضطرب از ملا‌قات و گفت‌وگو با افراد جدید وحشت دارند این کودکان در خارج از منزل، دوستان بسیار کمی دارند سایر کودکانی که شدیدا مضطرب هستند ممکن است: قبل از وقوع واقعه‌ای، نگرانی‌های زیادی از آن داشته باشند،پیوسته نگران و دلواپس تکلیف‌های مدرسه، دوستان وبازی‌های ورزشی می‌باشند.
افکار و اعمال تکراری داشته باشند (وسواس)،از اشتباه کردن و دستپاچه شدن وحشت داشته،اعتماد به نفس پایینی دارند.
کودکان مضطرب اغلب بیش از حد عصبی و مقرراتی‌اند بعضی از آنها به دنبال یافتن قوت قلب و اطمینان خاطر دوباره‌ای هستند تا نگرانی‌هایشان باعث بروز اختلا‌ل در فعالیت‌های روزمره‌شان نشود چون کودکان مضطرب اغلب آرام، مطیع و به دنبال جلب رضایت دیگران هستند، مشکلا‌ت آنها نادیده گرفته می‌شود. والدین همیشه باید نسبت به نشانه‌های اضطراب شدید در کودکانشان هشیار باشند تا بتوانند با مداخله به هنگام از عوارض آن جلوگیری کنند نادیده گرفتن و اهمیت ندادن به ترس‌های کودکان رفتار درستی نیست.
اگر فکر می‌کنید کودکتان دچار مشکلا‌ت اضطرابی است و این موضوع شما را نگران می‌کند حتما با روان‌پزشک کودک و نوجوان یا هر فرد دیگری که در مسائل بهداشت و روانی کودکان تخصص دارد مشورت نمایید، مطمئن باشید که مشکلا‌ت اضطرابی شدید کودکان قابل درمان است، مداخله به هنگام می‌تواند از مشکلا‌ت آتی فرزندتان مانند: ناتوانی در برقراری ارتباط دوستانه با دیگران عدم دستیابی به توانایی‌های بالقوه تحصیلی و اجتماعی، احساس بی‌کفایتی و اعتماد به نفس پایین جلوگیری نماید درمان مشکلا‌ت اضطراری کودکان ترکیبی از روش‌های مختلف روان‌درمانی فردی، خانواده درمانی، دارو درمانی، رفتار درمانی و مشاوره با اولیای مدرسه است.

مریم صانعی
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید