جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دختری که به خاطر ترس از دندانپزشکی مرد


دختری که به خاطر ترس از دندانپزشکی مرد
معروف‌ترین پرونده علیه سیستم دندانپزشکی بریتانیا که به نوعی فعالیت‌های سال ۲۰۰۶ را باعث شد مرگ یک دختر هشت ساله در دسامبر سال ۲۰۰۵ بود. سوفی والر هشت ساله به خاطر کشیدن یک دندان شیری فاسد به یک مرکز دندانپزشکی دولتی مراجعه کرد. دندانپزشکان به خاطر جلوگیری از مراجعه بعدی سوفی، در یک عمل جراحی هشت دندان شیری او را کشیدند و چند روز بعد، به رغم اینکه سوفی از ترس اقدامات دندانپزشکی حاضر به باز کردن دهان خود حتی برای پدر و مادرش نبود، او را از بیمارستان مرخص کردند. پیگیری‌های والدین سوفی تنها این نتیجه را به دنبال داشت که مسوولان بیمارستان، سوفی را به یک روان‌پزشک اطفال ارجاع دادند...
سیستم بیمه دولتی بریتانیا، NHS، فرآیند پیچیده‌ای برای معاینه بیماران دارد و در مواردی که NHS مورد بیمار را اورژانس تشخیص ندهد، ممکن است مدت‌ها زمان انتظار برای ویزیت طول بکشد. مساله‌ای که برای سوفی والر اتفاق افتاد. به گفته پدر و مادر سوفی، روان‌پزشک چند بار زمان ملاقات را به تعویق انداخت و به پدر و مادر اطمینان داد که نگران کاهش وزن سوفی نباشند. یک متخصص تغذیه هم فقط به صورت تلفنی چند نوع نوشیدنی مغذی تجویز کرد و مسوولان بیمارستان دندانپزشکی هم هیچ‌گونه پیگیری و درمان بعدی را انجام ندادند. همه اینها باعث شد سوفی سه هفته حتی برای غذا خوردن دهان باز نکند و بعد از آنکه ۱۳ کیلو وزن کم کرد به خاطر نارسایی کلیوی از دنیا رفت. دندانپزشک معالج سوفی در توجیه کار خود می‌گوید: «سوفی مدتی قبل در یک معاینه دندانپزشکی پس از آنکه زبانش اشتباها به وسیله سوزن بی‌حسی سوراخ شد، دچار ترس از دندانپزشکی شد و به هیچ وجه اجازه نمی‌داد تا ما دندان‌های لق او را معاینه کنیم. به همین دلیل جراحی سنگین روی دندان‌های او برای کشیدن همه دندان‌های شیری و به خاطر جلوگیری از به وجود آمدن مشکل‌های بعدی بوده است. در ضمن پدر و مادر او هم از انجام این جراحی رضایت داشتند.»
در حالی که پدر و مادر سوفی می‌گویند آنها فقط برای کشیدن یک دندان رضایت‌نامه امضا کرده بودند و بعد از جراحی هم آنها و هم سوفی از اینکه هشت دندان کشیده شده کاملا بهت‌زده بودند. به گفته خانم والر، سوفی با دانستن اینکه هشت دندانش را از دست داده است کاملا دچار افسردگی شد.
بعد از آن هم از ترس درد دندان و اقدامات دندانپزشکی حاضر به غذا خوردن نشد. سوفی والر یک سال قبل هم بعد از کشیدن دندان مدتی غذا نخورد اما به تدریج ترسش از بین رفت تا اینکه شوک کشیدن تعدادی زیادی دندان باعث این ترس شدید شد که به قیمت جانش تمام شد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید