شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۱۱ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
رانندگانی که برای پر کردن باک خودرو‌هایشان به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، هر روز با مشکل تازه‌ای روبه رو می‌شوند.
تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها، در دست تعمیر بودن آنها، خراب بودن نازل‌ها و...، هر کدام به نوبه خود وقت رانندگان را هدر می‌دهد.
این در حالی است که گاهی بی‌توجهی برخی رانندگان نیز به معطلی بیش از پیش در پمپ‌بنزین‌ها دامن می‌زند. به عنوان مثال رانندگانی که کارت سوخت و پول بنزین را آماده نکرده‌اند، هنگام رسیدن نوبت ابتدا همه جیب‌ها و کیفشان را دنبال کارت سوخت می‌گردند و سپس افتان و خیزان به سمت نازل می‌روند.
دست آخر هم بار دیگر به سمت خودرو می‌روند تا پول بنزین را بیاورند و به کارگر پمپ‌بنزین تحویل بدهند. این درحالی است که با یک برنامه‌ریزی بسیار ساده می توان از تلف شدن وقت خود و سایر رانندگان جلوگیری کرد. آماده کردن کارت سوخت از قبل و تعیین میزان بنزینی که قرار است وارد باک شود و کنار گذاشتن پول آن، اقدامات ساده‌ای است که تاثیر زیادی بر کاهش معطلی دارد.
● تأیید نسخه و بیماران بدحال
جای تردیدی وجود ندارد که بیمه یکی از ضروری‌ترین خدمات برای هر فردی به‌شمار می‌آید که اهمیت خود را در زمان بروز بیماری و سانحه آشکارتر می‌کند. پرداخت مبلغی به صورت ماهانه به عنوان حق بیمه به افراد این امکان را می دهد که در زمان بیماری زیر پرداخت یکجای مخارج سنگین، کمر خم نکنند.
با این حال گاهی استفاده از خدمات بیمه‌ای شامل طی مراحلی است که گذر از آنها برای بیماران بد‌حال و آنهایی که همراه ندارند، دشوار است.
به بیان بهتر، گاهی برای استفاده از خدمات بیمه در مورد برخی نسخه‌ها به تاییدیه نیاز است و این در حالی است که گرفتن تاییدیه برای بیماران بد‌حال که به ناچار باید خودشان مراحل درمان را انجام دهند، سخت است.
خوب است تا در مورد بیماران اورژانسی و بدحال تسهیلاتی برای گرفتن تاییدی نسخه‌ها درنظرگرفته شود تا آنها دچار مشکل نشوند.
● نارنجک‌های تابلو
با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال آلودگی صوتی شهر به بالاترین میزان خود می‌رسد و هر از گاهی صدای گوشخراشی فضای محله را پر می‌کند. در این بین نارنجک‌هایی که روی تابلو‌های راهنمایی مسیر جا خوش می‌کنند در کنار صدای بلند، تصویر تابلو‌ها را نیز مخدوش و ناخوانا می‌کنند.
جدای از خطراتی که این‌ نوع مواد برای استفاده کننده‌ها دارد، تخریب اموال عمومی جای هیچ نوع گذشت و اغماضی برای متخلفان باقی نمی‌گذارد. این درحالی است که امسال نیز در برخی چهارراه‌ها و مسیر‌های پر رفت وآمد می‌توان فروشنده‌های مواد محترقه غیر مجاز را مشاهده کرد.
گاهی اوقات در کمال ناباوری در بساط این فروشنده‌ها انواع اکلیل و سرنج، موادی موسوم به دینامیت و نارنجک صوتی نیز یافت می‌شود. به هر حال شهروندان توقع دارند امسال افراد ناهنجار به تابلو‌ها و دیوار‌های شهر صدمات کمتری بزنند و پلیس با آنها برخورد قاطع‌تری داشته باشد.
● کیوسک‌های مطرود
در گوشه و کنار شهر کیوسک‌های مطرودی وجود دارد که تعدادی از آنها سال‌هاست رها شده‌اند و کسی سراغشان نمی‌آید. این اواخر نیز برخی کیوسک‌های پارکبان‌ها بلا استفاده و خالی شده است.
در ابتدا شیشه‌های آنها خرد می‌شود و اطراف کیوسک را به منطقه ممنوعه‌ای برای دوچرخه و دیگر وسایط نقلیه بدل می‌کند. چندی بعد نیز کیوسک‌ها پناهگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها می‌شود. در نبود تعداد کافی سرویس‌ بهداشتی در شهر این کیوسک‌ها حسابی بد بو می‌شوند و در مجموع فضای غیرقابل تحملی به این محدوده از شهر می‌دهند.
به هر حال از آنجا که در برخی محدوده‌های شهر مسئولان به زیبایی بصری کوچه و خیابان اهمیت بسیاری می‌دهند، جا دارد تا این مکعب‌های آهنی نیز در صورت کارایی نداشتن هر چه زودتر از چیدمان شهر حذف شوند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید