جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ترک خوردن پوست


ترک خوردن پوست
عامل قارچی که باعث ترک خوردن انگشتان پا می شود در محیط گرم و مرطوب بهتر رشد می کند. از این رو در برخورد با این موجودات، افرادی که فعالیت بیشتری داشته و تعرق در پاهای آنان بیشتر است، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.
راه رفتن با پای برهنه در استخر و برخورد با قارچ و سپس پوشیدن جوراب و کفش زمینه رشد آن را در پاها فراهم می کند زیرا این نوع قارچ مسری بوده و سریعاً منتقل می شود.
از علائم این بیماری قارچی می توان به پوسته پوسته شدن و ترک خوردن پاها، قرمزی، خارش، زبر شدن، سوزش و تاول اشاره کرد. این بیماری در سه نوع رایج رواج دارد. نوع اول و رایج ترین نوع آن عفونت انگشتان پا است که معمولاً بین دو انگشت پا اتفاق می افتد. این نوع تمام علائم را به همراه داشته و معمولاً با بوی بد پا همراه است. نوع دوم با ترک و پوسته پوسته شدید همراه بوده و می تواند عفونت ناخن پا و حتی دست را نیز باعث شود. نوع سوم که کمی با بقیه تفاوت دارد با تاول های آبدار در قسمت زیر پا و بین انگشتان و گاهی نیز با عفونت های باکتریایی همراه است. مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به این بیماری قارچی قرار دارند. همچنین این احتمال برای افرادی که در محیط های مرطوب زندگی می کنند و افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی هستند (مانند سرطان، دیابت و ‎.‎.‎.) بیشتر است.بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پوشیدن دمپایی در استخر و خشک کردن کامل پا قبل از پوشیدن جوراب و کفش است.
علاوه بر این، آب می تواند در درمان این مشکل راه گشا باشد. می توان پاها را در مخلوط آب گرم و سرکه قرار داد. همچنین برای عفونت های تاولی نوع خاصی از مواد هستند که باید با آب مخلوط شده و پاها در آن قرار گیرند.

حامد کشوری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید