جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۰ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۱۰ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
بیمارستان یکی از مکان‌هایی است که نوع معماری آن تاثیر مستقیمی بر رفاه حال بیماران دارد.
با توجه به اینکه از راهرو‌ها و سالن‌های بیمارستان برانکارد و ویلچر عبور می‌کند، معمولا طراحی این قسمت‌ها به نوعی انجام می‌شود که امکان عبور و مرور آسان این وسایل وجود داشته باشد.
یکی از روش‌هایی که در این زمینه به کار گرفته می‌شود، استفاده از سطح شیب‌دار است. سطح شیب‌دار این امکان را ایجاد می‌کند که برانکارد یا ویلچر بدون نیاز به آسانسور، اختلاف سطح‌ها را طی‌کند.
این در حالی است که گاهی شیب این سطوح به اندازه‌ای زیاد است که حرکت دادن برانکارد و ویلچر را بسیار دشوار می‌کند و گاهی احتمال خطر وجود دارد. به همین منظور توصیه می‌شود در مورد شیب این سطوح بررسی دقیق‌تری انجام شود تا هم حرکت برانکارد و ویلچر روی آنها ساده‌تر شود و هم خطری متوجه بیماران و همراهان آنها نباشد.
● تعیین رشته رایانه‌ای
این روز‌ها با توجه به توزیع دفترچه‌های کنکور، بحث انتخاب رشته در بین دانش‌آموزان حسابی داغ است . در این بین برخی مراکز با پخش آگهی و نصب پلاکارد‌ از تعیین رشته رایانه‌ای برای دانش‌آموزان خبر می‌دهند.
علاوه بر این برخی از آنها اعلام می‌کنند که در صورت انتخاب رشته به این روش، احتمال قبولی صد درصد خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که برخی از این مراکز برای افزایش شانس قبولی کمتر به علایق تحصیلی دانش آموزان و محل مورد نظر برای تحصیل دانشگاهی آنها توجه می‌کنند.
به همین دلیل بهتر است از این روش انتخاب رشته به عنوان یک مشاوره استفاده شود و شرایط به گونه‌ای نباشد که دانش‌آموزان علایق خود را فراموش کنند. همچنین درصورتی که برای دانش‌آموزان مقدور نباشد در شهر‌هایی که به روش رایانه‌ای انتخاب می‌شوند تحصیل کنند، حتی در صورت قبولی هم شانسی برای تحصیل آنها وجود نخواهد داشت.
● تابلو‌های مهربان
گویا همزمان با نزدیک شدن به روز‌های بهاری سال نو تابلو‌های کنار جاده نیز متحول شده‌اند و در کنار بازخواست و گوشزد کردن قوانین، گاهی اوقات نیز با مهربانی از راننده‌ها دلجویی می‌کنند. این فرهنگ نوپا می‌تواند نقش عمده‌ای در توجه و تبعیت راننده‌ها از تابلو‌ها داشته باشد و دید قانون‌گریزی برخی از آنها را از میان ببرد.
علاوه بر این گاهی اوقات نیز وجود چنین تابلو‌هایی ضروری به نظر می‌رسد. راننده‌هایی که آخر هفته گذشته از جاده هراز می‌گذشتند با راهبندانی مواجه شدند که در اثر تاخیر بازسازی بخشی از جاده صورت گرفته بود.
اما همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید هنگامی که راننده‌‌های خسته از سنگینی ترافیک به این تابلو بر می‌خوردند با احساس رضایت بیشتری به رانندگی ادامه می‌دادند. به هر حال تاخیر در برخی پروژه‌ها جای دلجویی و عذرخواهی نیز دارد.
● هوای برفی؛ تلویزیون برفکی
در هوای برفی زمستان امسال گاهی اوقات صفحه تلویزیون نیز حسابی برفکی می‌شد. البته این موضوع ناشی از نفوذ یک جبهه هوای سرد و برفی به داخل جعبه جادویی نبود، بلکه ماجرا از این قرار بود که به احتمال فراوان پرنده‌هایی که برای خوردن دانه‌های روی پشت بام آمده‌‌اند میله‌های آنتن تلویزیون را به عنوان استراحتگاه خود انتخاب کرده‌اند و تکان‌های آنها تنظیم آنتن را به هم می‌زند.
به نظر می‌رسد بهای مهربانی همسایه با پرنده‌ها را باید همسایه‌های دیگر بپردازند. این در حالی است که دانه‌پراکنی برای پرنده‌ها نیز مانند هر موضوع دیگری جایی و مکانی دارد.
به هر حال زمانی که فضله‌ پرنده‌ها پشت بام و حتی لبه پنجره‌های همسایه‌ها را بدبو می‌کند به هیچ‌وجه نباید دانه‌ها را روی پشت‌بام یا لبه پنجره‌ها ریخت. مطابق یک قانون کلی مهربانی با برخی افراد و موجودات نباید به قیمت آزار رساندن به باقی افراد و موجودات تمام شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید